معاون آموزش نیروی دریایی ارتش:

1200 كشتی غرق شده در خلیج فارس وجود دارد

1200 كشتی غرق شده در خلیج فارس وجود دارد گل سپید: معاون آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: 1200 كشتی غرق شده در خلیج فارس وجود دارد كه 40 فروند از آنها غول پیكر است.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، امیر دریادار «پرویز سلیمی پناه» روز پنجشنبه در دومین همایش ملی آموزش جغرافیا با رویكرد آب و محیط زیست در كتاب های درسی كه در شركت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، اضافه كرد: این كشتی های مغروقه با مخازن سوخت تجزیه ناپذیر و بار خود در حال تخریب محیط دریا هستند كه نیروی دریایی برای خارج كردن آنها از آب تلاش می كند.
وی همین طور اظهار داشت: سالانه بیشتر از 30 حادثه دریایی در خلیج فارس و دریای عمان رخ می دهد.
وی فعالیت نیروی دریایی در حفظ محیط زیست را این گونه برشمرد: این نیرو بعنوان حافظان دریا، به محض مشاهده كشتی در حال تخلیه زباله، بلافاصله آنرا توقیف و به مراجع قضایی تحویل می دهد. هچنین تمام كشتی هایی كه در ابعاد مختلف فعالیت می نمایند را بازرسی می كند.

** مرزهای آبی كشور مظلوم واقع شده اند
معاون آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به اینكه باور عمومی به دریا فقط تفریح و سرگرمی است، اظهار داشت: باید با آموزش از اولین پایه های تحصیل در مدارس، فرهنگ نگاه به دریا را تغییر داد و هر دانش آموز با آموخته های خود، سفیری برای پاكی دریا شود.
سلیمی پناه تصریح كرد: بیشتر از 2500 كیلومتر از مرز های كشور، آبی است كه همواره مظلوم واقع شده و كمتر به حفظ و نگهداری آن توجه میگردد.
وی افزود: بشر بیشتر به فكر كوشش برای آسایش زندگی خود است غافل از اینكه تمامی موجودات برای آسایش آنان بوجود آمده اند و با بهره بری بهینه می تواند بعنوان اشرف مخلوقات بهتر زندگی كند. اما متاسفانه با احداث آلودگی محیط زیست، تغییرات چشمگیری در چرخه حیات به وجود آورده و با این تغییرات، منافع و حیات را به مخاطره انداخته است.
سلیمی پناه، موارد موثر بر تخریب محیط زیست را فاضلاب های شهری و صنعتی و كشاورزی، گردشگری ناصحیح و بدون نظارت، فاضلاب های شناورها و كشتی ها، آلودگی های صوتی در سطح و اعماق دریاها و مواد نفتی تجزیه ناپذیر عنوان نمود.
وی تصریح كرد: اگر قرار باشد كه محیط زیستی سالم داشته باشیم باید از كودكی تفكر حفاظت از محیط زیست را آموزش دهیم تا سفیران دریای پاكی رشد كنند كه مانع از تخریب آن شوند.
وی تصریح كرد: توسعه فرهنگ دریایی یكی از دلایل مشاركت نیروی ارتش در این همایش ها است تا با همكاری و حمایت های همه جانبه، فرهنگ دریایی از تفریح صرف به پاكیزگی و حفظ محیط دریایی تغییر یابد. در این میان، رسالت آموزش و پرورش و استادان در این حوزه رسالت بزرگ و اثربخشی است ك در ابعاد مختلف نظری، عملی و گفتاری و تقویت كتاب های درسی می توانند در دبستان این فرهنگ را غنی تر كنند.

** آموزش از دبستان، شاه كلید حفظ منابع آبی و محیط زیستی است
«محمد ابراهیم نیا» مشاور مدیر عامل منابع آب ایران هم از دیگر سخنرانان این همایش بود كه ضمن ابراز خرسندی از این كه همكاری های بین بخشی وزارت نیرو و جغرافیا و نحوه عملكرد آنان شدت گرفته است، اظهار داشت: همواره توسعه دارای دو بعد اقتصادی و فرهنگی است كه همواره بعد اقتصادی در اجحیت قرار می گیرد چونكه رفاه به همراه می آورد.
وی اضافه كرد: بعد دیگر توسعه فرهنگی و رفتاری است كه عموما مغفول مانده و آنچنان كه به موضع مادی و اقتصادی پرداخته میگردد به موضع فرهنگی توجهی نمی شود؛ ما تلاش داریم تا بتوانیم در سایه همكاری، علاوه بر پیشرفت اقتصادی، در بخش فرهنگی هم رضایت احداث نماییم.
به بیان ابراهیم نیا، این امر امكان پذیر نیست مگر این كه آموزش و پرورش در مقطع پیش دبستانی و دبستانی به بعد هشدارهای محیط زیستی را آموزش دهد. در واقع جغرافیا، علم توصیف زمین است و باید زمین را با آنچه كه هست خوب توصیف نماییم تا به آن آینده خوب برسیم.
وی ضمن بیان اینكه متوسط آب تجدید پذیر حدود 116 میلیارد متر مكعب اما مصرف 100 میلیارد متر مكعب است، آگهی داد: به سمت نامتوازی میزان بارش ها با اسكان جمعیت پیش می رویم و این یعنی فاجعه بشری كه افزایش دما هم به آن دامن زده و به صورت متوسط 27 میلیارد متر مكعب حجم تبخیر افزایش پیدا كرده است.
مشاور مدیر عامل منابع آب اشاره كرد: سبك زندگی نیاز به تغییر دارد كه باید از آموزش به فرزندان شروع شود. همین طور سند آمایش سرزمین كه مغفول مانده هم باید به كتاب های درسی وارد شود تا كودكان مدیریت منابع آب را از ابتدا بیاموزند تا بتوان در آینده نزدیك این حوزه را با یك مدیریت یكپارچه اصلاح كرد.
وی بر آموزش آموزش دهندگان باز اصرار كرد و اضافه كرد: باید این آموزش به صورت اقلیم به اقلیم و منطقه به منطقه و بومی صورت گیرد تا هر آموزش دهنده ای بتواند با آگاهی از آب و هوای اقلیم خود، كودكان را باخبر كند.
دومین همایش ملی آموزش جغرافیا با رویكرد آب و محیط زیست در كتاب های درسی از بامداد امروز پنجشنبه شروع به كار كرد و ساعاتی پیش پایان یافت.
علمی*9294*2025


1397/10/21
22:23:57
5.0 / 5
4809
تگهای خبر: آب , آسایش , آلودگی , بارش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه