نكات مهم برای سلامت دهان و دندان

نكات مهم برای سلامت دهان و دندان به گزارش گل سپید همه ما سفارش هایی مانند دو بار در روز مسواك زدن و مصرف كمتر قند را برای سلامت بهتر دندان هایمان شنیده ایم اما سوال این است كه چرا با این وجود باز هم دندان هایمان گرفتار پوسیدگی می شوند؟


به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا، علاوه بر موارد ذكر شده نكات بیشتری هم برای رعایت سلامت دهان و دندان وجود دارد كه باید از آنها اطلاع داشت.
به درستی مسواك بزنید
مسواك شما و نوع مسواك زدن از اهمیت بالایی در حفظ سلامت دهان و دندان برخوردار می باشد. عمل مكانیكی مسواك زدن پلاك های سخت و چسبنده دندان ها را كه تلفیقی از باكتری ها، اسیدها و ضایعات چسبنده و بقایای مواد غذایی هستند، از بین می برد.
این پلاك ها بلافاصله بعد از خوردن مواد غذایی روی دندان ها تشكیل می شوند اما تا زمانی كه به مرحله خاصی نرسند نامطبوع نبوده و به دندان ها صدمه نمی رسانند. مقدار دقیق این زمان برای رسیدن به مرحله صدمه زدن به دندان معلوم نیست اما این زمان دست كم ۱۲ ساعت است.
باكتری ها قند مصرف می كنند و اسید را بعنوان محصول جانبی تولید می كنند كه مواد معدنی دندان را از بین می برد و حفره های میكروسكوپی روی دندان ایجاد می كنند كه قابل مشاهده نیستند. در صورتیكه این روند متوقف نشود و دندان ها ترمیم نشوند، حفره ها بزرگ و قابل مشاهده و دردسرساز می شوند.
صرف دو دقیقه وقت برای مسواك زدن و انجام این عمل در شب ها و یك مرتبه دیگر در طول روز برای از بین بردن پلاك های دندان ها عملی مناسب به حساب می آید. مسواك زدن مكرر از پیشرفت باكتری ها به مرحله ای كه بیشترین میزان اسید را تولید كرده و می توانند روی دندان ها جا خوش كنند، جلوگیری می كند.
مسواك های برقی می توانند بیشتر از مسواك های عادی موثر واقع شوند و مسواك هایی با سری های كوچك می توانند كمك كنند تا به نواحی انتهایی دهان راحت تر دسترسی پیدا كنید. هم چنین مسواك هایی با برس های متوسط سبب می شوند تا بدون صدمه رساندن به لثه ها و دندان ها آنها را به صورت موثر تمیز كنید. اما در نهایت مهم ترین امر، عمل مسواك زدن بخصوص به روش صحیح است!
از خمیر دندان های مناسب و حاوی فلوراید استفاده كنید
بیشتر فایده مسواك زدن به خمیر دندان برمی گردد. عنصر كلیدی خمیر دندان هم فلوراید است كه مطالعات حاكی از خاصیت ضد پوسیدگی آن است. فلوراید جایگزین مواد معدنی از بین رفته در دندان و هم چنین استقامت بیشتر آنها می شود.
برای بهره بردن بیشتر از منافع خمیر دندان از انواع خمیر دندان با میزان ۱۳۵۰ تا ۱۵۰۰ ppmF (غلظت فلوراید در هر میلیون قسمت) فلوراید استفاده كنید تا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری نمایید. همینطور می توانید با خواندن اطلاعات روی جعبه خمیر دندان ها از میزان غلظت فلوراید آنها آگاه شوید.
هم چنین لازم به ذكر است كه همه انواع خمیر دندان های كودكان به اندازه كافی برای بهره بردن از حداكثر میزان منافع آن قوی نیستند و امكان دارد دندانپزشك شما بر مبنای میزان پوسیدگی، میزان خطر ایجاد پلاك و پوسیدگی و جنس دندان های كودكتان، خمیر دندانی خاص برای او تجویز كند.
مشاهده پلاك ها روی دندان ها به علت رنگ سفیدشان كه هم رنگ دندان هاست، دشوار است. قرص هایی در داروخانه ها قابل دسترسی است كه به مشاهده راحت تر پلاك ها كمك می نماید تا بهتر متوجه نقاطی شوید كه به هنگام مسواك زدن از دست تان در رفته است.
دهان را تخلیه كنید، آب كشی نكنید
در شب ها كمتر از طول روز بدن آب دهان تولید می كند. بنابراین حفاظت آب دهان از دندان ها در شب ها كمتر بوده و صدمه پذیری آنها در مقابل اسیدها بیشتر است. بنابراین است كه شستن بقایای مواد غذایی از دهان قبل از خواب حائز اهمیت می باشد تا پلاك ها نتوانند در طول خواب به دندان ها صدمه برسانند. بعد از مسواك زدن و قبل از خواب به جز آب هیچ چیزی ننوشید و نخورید. این امر به فلوراید زمان بیشتری برای تاثیرگذاری در طول شب می دهد.
هم چنین زمانی كه مسواك زدید، دهان خویش را با آب یا دهان شویه آب كشی نكنید چون كه با این كار فلوراید را از دهان خود می شویید. عادت كردن به این كار می تواند دشوار باشد اما خطر پوسیدگی دندان ها را تا ۲۵ درصد می كاهد.
قند زیاد در طول روز مصرف نكنید
قندهای طبیعی به صورت طبیعی در مواد غذایی هم چون میوه ها یافت می شوند و نسبت به قندهای آزاد یا افزوده شده كمتر سبب پوسیدگی دندان ها می شوند. قندهای آزاد به صورت كلی به آن دسته از قندهایی اطلاق می شود كه توسط تولید كنندگان به مواد غذایی افزوده می شود اما هم چنین شامل عسل، شیره و آبمیوه ها هم می شود.
همه این قندها برای مصرف، سوخت و ساز و تولید اسید توسط باكتری ها آسان هستند. با اینكه گفتن این كه كدام یك از این نوع قندها برای دندان ها مضرتر است، كاری دشوار است. برای مثال با اینكه مصرف میزان نرمال میوه خوب است اما آب میوه ها حاوی قندهای آزاد شده از سلول های گیاهی هستند كه مصرف بالای آنها باعث پوسیدگی دندان ها می شود.
سازمان جهانی بهداشت و سرویس سلامت عمومی انگلیس سفارش می كنند كه قندهای افزوده شده باید كمتر از پنج درصد از كل میزان كالری مصرفی روزانه شما را تشكیل دهند. این مقدار برای بزرگسالان و كودكان بالای ۱۱ سال حدود ۳۰ گرم یا هشت قاشق چایخوری از قند افزوده شده به صورت روزانه است.
البته به جز میزان مصرف قند، تعداد دفعات مصرف آن هم اهمیت دارد. كربوهیدرات های ساده مانند قند نسبت به پروتئین ها یا كربوهیدرات های پیچیده برای هضم توسط باكتری ها راحت تر هستند. باكتری ها پس از متابولیسم قندها، اسید تولید می كنند كه سبب از بین رفتن مواد معدنی دندان ها می شوند.
قندها در بیسكوییت ها، قهوه و چای شیرین و سایر غذاهای فرآوری شده با كربوهیدرات ها وجود دارند. ازاین رو مصرف هله و هوله ها را برای حفاظت از دندان هایتان كاهش دهید.
خوشبختانه استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و مسواك زدن منظم خطر پوسیدگی ناشی از مصرف قندها را در دندان ها از بین می برد.



1398/02/26
15:58:47
5.0 / 5
35
تگهای خبر: آب , بهداشت , سرویس , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه