عضو شورای شهر تهران تأكید كرد

ضرورت اراده قوی برای حل معضل موتورسیكلت ها در پایتخت

ضرورت اراده قوی برای حل معضل موتورسیكلت ها در پایتخت به گزارش گل سپید یك عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاكید بر ضرورت اراده قوی برای حل معضل بزرگ موتورسیكلت ها در شهر تهران اظهار داشت: موتورسیكلت بخش عمده ای از فراوانی وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده در صورتی كه نقش بیشتری در آلودگی هوا داشته و ضریب ایمنی پایین تری دارد.


به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا، شهربانو امانی در یكصد و شصت و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذكری در مورد ساماندهی موتورسیكلت ها در شهر تهران اظهار داشت: بر مبنای آماری كه به بنده رسیده حدود 2.4 میلیون دستگاه موتورسیكلت در شهر تهران تا آخر سال 96 شماره گذاری شده است. البته آمارهای غیر رسمی از وجود حدود 3.5 میلیون دستگاه موتورسیكلت در شهر تهران حكایت دارد.
وی ادامه داد: حدود 99 درصد موتورسیكلت های پایتخت از نوع كاربراتوری هستند و بر این اساس سن فرسودگی برای موتورسیكلت های كاربراتوری شش سال و برای موتورسیكلت های انژكتوری هشت سال است كه حدودا 64 درصد آنها از رده خارج شده اند. بر مبنای آخرین مطالعات سیاهه انتشار در انتها سال 96 سهم موتورسیكلت از میزان آلایندگی منابع متحرك در آلاینده های ذرات معلق همچون كربن، منوكسید و تركیبات آلی به ترتیب 17، 25 و 39 درصد است.
امانی افزود: هر موتورسیكلت كاربراتوری در هر كیلومتر مسافت حدود 15 گرم آلودگی بوجود می آورد. به عبارتی یك موتورسیكلت كاربراتوری حدود هفت برابر یك خودروی استاندارد یورو 4 آلودگی تولید می كند. همینطور تعداد فوتی های ناشی از تصادف در شهر تهران با موتورسیكلت در سال 96، 97 و سه ماهه اول سال جاری به ترتیب 246 نفر یعنی 36 درصد از فوتی های ناشی از تصادف، 247 نفر یعنی 38 درصد از فوتی های ناشی از تصادف و 48 نفر یعنی 32 درصد از فوتی های ناشی از تصادف بوده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینكه در كنار آماری كه عرضه شده مبحث سلب آسایش، مزاحمت ها و تخلفات موتورسیكلت از قبیل عبور از چراغ قرمز، حركت در خلاف جهت، تردد در پیاده روها هم باید اضافه شود، افزود: معضل موتورسیكلت در تهران روزانه شرایط اجتماعی و تردد در خیابان ها را برای شهروندان و عابران سخت می كند.
وی ادامه داد: شهرداری تهران در مورد ترویج و گسترش فرهنگ شهروندی و بهبود وضعیت حمل و نقل و رانندگی در شهر تلاش هایی انجام داده ولی كافی نبوده است. كاهش بعضی از معیارهای اخلاقی در فرهنگ شهروندی هیچ دلیلی جز كم كاری متولیان حوزه فرهنگ ندارد چونكه مردمی كه می توانند عمق واقعه بزرگ عاشورا را درك و از آن پاسداری كنند بدون شك توانسته اند تمامی قله های فرهنگی را فتح كنند. ازاین رو شهرداری باید در كنار ساز و كارهای فنی، آموزش فرهنگ صحیح شهروندی را هم سرلوحه كار خود قرار دهد. باید به همان میزان كه در مورد خودرو ها وسواس به خرج داده می شود به موتورسیكلت ها هم اهمیت داده شود.
وی افزود: متاسفانه در این خصوص هیچ گونه برنامه اجرایی و كارشناسی شده دیده نمی گردد و این بی برنامگی سبب تحمیل هزینه های قابل تأمل به شهر در زمینه های زیست محیطی و ترافیكی خواهد شد. ضبط و توقف موتورسیكلت ها در پاركینگ هیچ دردی از معضل موتورسیكلت ها را حل نمی نماید. باید به صورت همه جانبه درباره موتورسیكلت چاره اندیشی كرد و از اقدامات سلبی در این زمینه خودداری نماییم.
امانی با تاكید بر اینكه حل معضل موتورسیكلت ها احتیاج به اراده قوی دارد اضافه كرد: از شهردار تهران می خواهم ضمن توجه به این مساله گزارشی از اقدامات صورت گرفته در جهت ماده 53 برنامه پنج ساله سوم در خصوص ساماندهی موتورسیكلت های شهر تهران به شورا عرضه كند و از شهروندان تهرانی به خصوص افراد اثرگذار بر افكار عمومی جامعه درخواست دارم به این معضل مهم بپردازند و به نحوی سهم و نقش خویش را در فرهنگ سازی جامعه و نهادینه سازی قانون مداری و پرهیز از قانون گریزی در این حوزه ایفا كنند كه با عنایت به اهمیت مبحث در اجرای ماده 73 قانون شوراها این مورد را به شهردار تهران بعنوان تذكر ابلاغ نماییم.



1398/06/17
17:29:52
5.0 / 5
5174
تگهای خبر: آسایش , آلودگی , پارك , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه