احتمال انباشت مجدد خودرو های ناقص در كارخانه ها

احتمال انباشت مجدد خودرو های ناقص در كارخانه ها گل سپید: به دنبال زمزمه احتمال انباشت مجدد خودرو های ناقص در پاركینگ خودروسازان، یك كارشناس با اعلان اینكه 92 درصد كمبود قطعات خودرو ها مربوط به كاتالیست است، نصب كاتالیست را یك گردنگیر زیست محیطی دانست كه اگر رعایت نشود، خودروسازان قادر به شماره گذاری محصولاتشان نخواهند بود.


به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا، در صورتیکه اوایل زمستان سال قبل اعلام گردید که تعداد خودرو های ناقص کف پارکینگ ایران خودرو و سایپا به صفر رسیده و دیگر محصول ناقص در این دو خودروساز تولید نمی گردد، حالا زمزمه های شکل گیری مجدد این بحران باردیگر به گوش می رسد. تغییر سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و همین طور اصرار بر رشد تولید و البته کمبود قطعات می تواند همچون دلایلی باشد که زمینه ساز بازگشت محصولات ناقص خودروسازان باشد.
بگفته برخی فعالان این صنعت، این احتمال وجود دارد که همچون سال قبل وزارت صمت باز هم فشار رشد بی چون و چرای تولید را روی دوش خودروسازان گذاشته باشد و به تبع آن خودروسازان نیز باتوجه به مشکلات مربوط به تامین قطعات از داخل و خارج، ناچار به تولید توام با کسری قطعه شده باشند.
اگر این ادعا درست باشد، فشار وزارت صمت به خودروسازان به جهت رشد تیراژ - آن هم در سالی که به نام جهش تولید مزین شده است - احیانا بیشتر هم خواهد شد که در صورت عدم تامین نیاز بموقع قطعات به علت مسائل مختلف همچون تحریم ها، کمبود ارز، مطالبات معوق قطعه سازان و امثال آن آمار تولید خودرو های ناقص را بالاتر هم خواهد برد.
انباشت ۱۲ هزار خودروی ناقص در سایپا
در این حوزه مجید باقری خوزانی، قائم مقام مدیرعامل در امور فروش شرکت سایپا گفته است که در ماه های پایانی سال قبل شاهد شیوع کرونا بودیم که این اتفاق موجب شد امکان تحویل قطعه از شرکت های قطعه ساز چینی طرف قرارداد با سایپا فراهم نشود. نرسیدن این قطعات سبب تولید حدود ۲۵ هزار دستگاه خودرو به صورت ناقص در اسفند ماه شد اما با تلاش و پیگیری های صورت گرفته، بخش قابل توجهی از این خودرو ها با عنایت به این که خودروسازان دارای مراکز مستقل شماره گذاری هستند در روزهای تعطیلات نوروزی تکمیل، شماره گذاری و برای مشتریان فاکتور شد. طبق آمار از شروع سال جاری تابحال ۴۰ هزار خودرو تحویل مشتریان شده است.
وی اعلام نموده است که هم اکنون حدود ۱۲ هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ های سایپا موجود است.
کمبود کاتالیست عامل زمین گیر شدن خودرو ها در کارخانه
این در شرایطی است که مسعود پروین، معاون برنامه ریزی جامع تولید سایپا نیز اظهار کرده است که ۹۲ درصد کمبود قطعات خودروهایی که در پارکینگ های سایپا پارک شده و تصاویر آن پخش شده، مربوط به کاتالیست خودرو و مباحث زیست محیطی است. مواد معدنی و فلزات گران بهای مورد نیاز برای ساخت کاتالیست در کشور وجود ندارد؛ بدین سبب امکان تجاری سازی و تحویل بموقع آنها به مشتریان وجود ندارد. در این مساله علاوه بر نقص در خودرو، سازمان های ذی ربط نیز مجوز تحویل این خودرو ها را صادر نمی کنند.
بگفته وی، از اواخر سال قبل و بر اثر شیوع کرونا در دنیا، تامین مواد اولیه برای همه قطعه سازان و به تبع آن تامین همه قطعات برای خودروسازان با مشکل روبه رو شد و بنابراین در ابتدای امسال، تیراژ روزانه تولید خودرو با کاهش روبه رو شده است.
او با اشاره به اینکه خودروسازان، تولیدکننده کاتالیست نیستند اما دانش مهندسی و توان تولید کاتالیست در داخل کشور وجود دارد اظهار داشت: البته قطعه سازان توانمندی در کشور داریم اما برای تولید داخلی قطعه و تولید آن به مواد اولیه آلی و معدنی و برخی فلزات گرانبها نیاز است که در کشور وجود ندارد و زنجیره تامین صنعت خودرو ناگزیر از واردات این مواد معدنی خاص است؛ پس هر زمان که شرایط واردات سخت می شود یا قیمت جهانی این مواد افزایش می یابد، با کمبود شدید این قطعه در کشور مواجه می شویم.
شرکتهای دانش بنیان وارد میدان شوند
همین طور بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی در این رابطه با اشاره به اینکه کاتالیست خودرو به جز آنکه به مواد معدنی نیاز دارد، به فناوری روز هم وابسته است، پس همیشه یکی از دغدغه های صنعت خودرو تامین کاتالیست برای خودرو ها بوده، اظهار کرده است که میزان تولید کاتالیست در کشور خیلی کم است.
بگفته وی در شرایطی که نصب کاتالیست یک گردنگیر زیست محیطی است و اگر رعایت نشود، خودروسازان نمی توانند خودرو ها را شماره گذاری کنند و امکان تجاری سازی خودروهایی که در پارکینگ هایشان موجود دارند، وجود ندارند؛ پس حضور مجموعه های دانش بنیان برای تولید کاتالیست لازم است.
شهریاری با اشاره به اینکه کاتالیست از انتشار دی اکسید کربن می کاهد اشاره کرد: اگر کاتالیست روی خودرو ها نصب نشود، آلودگی زیست محیطی بوجود می آورد. ما به واردات کاتالیست نیاز داریم و از آنجائیکه همه کشورها درگیر کرونا و کووید۱۹ هستند، واردات کالا با دشواری هایی روبرو شده است.
وی ادامه داد: زمانی که تولید کاتالیست محدود است، امکان تامین نیاز دو خودروساز کشور فراهم نمی گردد و پس خودروسازان مجبور به دپوی خودرو ها هستند تا بوسیله تولید یا واردات جدید نیاز خودرا به کاتالیست تامین کنند. اگر مجموعه های دانش بنیان در عرصه تولید کاتالیست خودرو، ورود کنند، ضمن کاهش واردات کاتالیست، این کار به نفع صنعت خودرو هم تمام می شود.




منبع:

1399/03/04
22:54:38
5.0 / 5
2711
تگهای خبر: آلودگی , بحران , پارك , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه