به مناسبت روز جهانی بدون خودرو؛

کاهش آلودگی هوا با ترویج دوچرخه سواری

کاهش آلودگی هوا با ترویج دوچرخه سواری گل سپید: استفاده فزاینده از خودرو ها در جهان موجب آلودگی هوا و تبدیل آنها به عنوان یکی از مهم ترین منابع آلاینده شده است که تبعات مختلف زیست محیطی بدنبال دارد و سلامت انسان را نیز تهدید می کند. در این شرایط سعی شده در قالب روزهای جهانی مانند«روز جهانی بدون خودرو» مردم به کنار گذاشتن خودرو تشویق شوند.



به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا، هر ساله در روز ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریورماه) مسئولان و دوستداران محیط زیست در بعضی از شهرهای بزرگ جهان با گرامیداشت «روز جهانی بدون خودرو» رانندگان را به دل کندن از خودرو ها تشویق می کنند و مردم نیز بدون خودرو ها و وسایل نقلیه خود با پای پیاده یا دوچرخه به رفت وآمد می پردازند تا به حفظ محیط زیست کمک کنند و هم در این روز از آلاینده های هوا بکاهند چونکه خودرو به عنوان منابع متحرک آلاینده یکی از منابع اصلی آلودگی هوا خصوصاً در شهرها به حساب می آیند. آلایندگی خودرو ها ناشی از کیفیت پایین سوخت و ضعف مقررات خودرو در سراسر جهان است.

روز جهانی بدون خودرو از سال ۱۹۹۴ در دنیا شکل گرفت. محمد درویش - کارشناس و فعال محیط زیست - درباره این روز می گوید: این روز حدود پنج سال بطور کج دار و مریز مورد پیگیری قرار|گرفت تا این که از سال ۱۹۹۹ این کمپین با حمایت سازمان ملل بطور جدی در کشورهای مختلف دنیا جای خودرا باز کرد. هم اکنون نیز هر ساله ۱۵۰۰ شهر دنیا مراسم روز جهانی بدون خودرو را برگزار می کنند و در هر سال به تعداد شهرهای حامی این روز افزوده می شود.
خودرو محوری به ضرر مردم است
وی با تأکید بر تغییر نگرش مردم در عصر حاضر در مورد خودرو محور بودن تصریح می کند: بیش از ۲۰ سال است که دنیا به این نتیجه رسیده که «خودرومحوری» به عنوان مقوله ای که زمانی ارزش تلقی می شد، مضرات و خسارت های جدی برای کیفیت زندگی انسان ها به بار می آورد. متاسفانه در شرایطی که دنیا بیش از دو دهه است که اشتیاق خودرا به طراحی مبلمان شهری برمبنای خودرومحوری مهار کرده، در کشور ما هنوز هم برخی شهرداران و مسئولان عالی رتبه تصور می کنند که شناسه یک شهر توسعه یافته تعداد پل ها، اتوبان ها، تقاطع غیرهمسطح و پارکینگ های طبقاتی است این در حالیست که استفاده از خودرو علت اصلی همه مشکلاتی است که در زیست شهری با آن روبه رو هستیم چونکه طراحی مبلمان شهری بر طبق تصویر خودروسواری به منزله چراغ سبزی است به جهت اینکه خودرو های بیشتری وارد شهر شوند و شهروندان ترافیک های سنگین تری را تحمل کنند که در نتیجه منجربه افزایش آلودگی هوا و کم تحرکی می شود.

به گفته درویش در این شرایط روز ۲۲ سپتامبر به عنوان روز جهانی بدون خودرو را در دنیا نامگذاری شده است و در راستای طراحی شهرهایی تلاش می شود که در آن مردم بصورت داوطلبانه خودرو های شخصی خودرا کنار بگذارند، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، مسیرهایی را پیاده روی و گاهی از دوچرخه بهره گیرند.
نقش خودرو ها در تشدید آلودگی هوا
براساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، سالانه هفت میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خودرا از دست می دهند. رامین عزتی - کارشناس آلودگی هوا - ضمن اشاره به نقش خودرو ها در تشدید آلودگی هوا می گوید: خودرو ها عامل انتشار مواد هیدروکربن- که از مشتقات نفتی است- هستند و این مواد به سبب ترکیب شدن با ذرات معلق در اتمسفر بطور معمول در هوا معلق می مانند و بطور مستقیم روی سیستم تنفس فوقانی ما تاثیرمی گذارند بدین سبب کاهش استفاده و تردد خودرو ها می تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

بیشتر بخوانید: نقش موثر کاهش تردد خودرو ها بر آلودگی هوا
ترویج دوچرخه سواری برای داشتن هوای پاک
عزتی به ترویج دوچرخه سواری و توسعه وسایل حمل و نقل عمومی به عنوان دو راه حل و مشوق برای کاهش استفاده از خودرو اشاره و اظهار می کند: در خیلی از شهرهای جهان این راه حل ها موثر واقع شده اند و در شهر تهران نیز در دوره ای شهرداری روزهای سه شنبه هرهفته را با عنوان «روز بدون خودرو» نامگذاری کرده بود و شهروندان را تشویق به استفاده از دوچرخه می کرد. با اینحال شهرهایی مانند تهران که مسیر شمال به جنوب آن شیب زیادی دارد گاهی شهروندانی که این مسیر را طی می کنند را از استفاده از دوچرخه منصرف می کند.

درویش نیز استفاده از دوچرخه را یکی از راه های برگزاری روز جهانی بدون خودرو و در طولانی مدت کاهش آلودگی هوا برمی شمرد و می گوید: در ایران مشکلات جدی در زمینه استفاده شهروندان از دوچرخه وجود دارد چونکه در شهرهای بزرگ مسافتی که شهروندان باید از محل سکونت خود تا محل کار یا مقصد مورد نظر خود طی کنند عموما بیش از پنج کیلومتر است این در حالیست که استفاده از دوچرخه برای درنوردیدن مسیرهای بیش از ۵ کیلومتر سفارش نمی گردد و بجای آن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پیشنهاد می شود اما ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گاهی پاسخگوی جمعیت شهرهای بزرگ کشور نیست و در عین حال در شهرهای کوچک که مسافت های کمتری برای رسیدن به مقصد طی می شود نیز شاهد مشکلات زیادی در حوزه استفاده از دوچرخه هستیم.

بیشتر بخوانید: تردد مسئولان با خودرو های گرانقیمت شیشه دودی مانع ترویج دوچرخه سواری

متاسفانه در ایران برخی افراد تصور می کنند شخصی که از دوچرخه استفاده می نماید، امکان مالی لازم برای تهیه خودروی شخصی یا منزلت اجتماعی درخور ندارد بدین سبب لازم است به کمک رسانه ها، سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی در حوزه ترویج استفاده از دوچرخه فرهنگ سازی شود همین طور ضروریست مردم شاهد استفاده نمایندگان مجلس و رهبران سیاسی کشور از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی و گاهی پیاده درنوردیدن برخی مسیرها باشند تا بدین سان این پندار باطل که هرقدر خودروی شخصی فردی جدیدتر و بهتر باشد از شخصیت و منزلت اجتماعی والاتری برخوردارست را از بین ببریم.

درویش درباره ی موانع موجود در حوزه استفاده از دوچرخه و دوچرخه های اشتراکی در سطح شهرهای کشور می گوید: نخستین قدم برای حرکت به سمت استفاده از دوچرخه های شخصی و اشتراکی آماده سازی زیرساخت های لازم همچون ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه سواری و نظارت فرماندهی انتظامی بر این مسیرها است. حالا بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر مسیر ایمن دوچرخه سواری در کشور وجود دارد اما به سبب این که فرماندهی انتظامی نظارت کافی بر این مسیرها نمی کند شاهد توقف خودرو ها و تردد موتورسیکلت ها در این مسیرها هستیم. لازم است فرماندهی انتظامی همانطور که با رانندگانی که از کمربند ایمنی استفاده نمی کردند با قاطعیت برخورد کرد، در برخورد با رانندگان خودرو ها و موتورسیکلت هایی که از مسیرهای ایمن دوچرخه سواری استفاده می نمایند نیز قاطعیت به خرج دهد و آنان را جریمه کند تا مردم قوانین مربوط به مسیرهای دوچرخه سواری را جدی بگیرند و رعایت نمایند.

بیشتر بخوانید: لزوم فرهنگ سازی و تامین زیرساخت ها برای ترویج استفاده از دوچرخه
لازمه هوای سالم توسعه وسایل حمل و نقل عمومی
عزتی به یکی از فاکتورهای مهم در کاهش تمایل مردم به استفاده از خودرو های شخصی اشاره و اظهار می کند: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند نیاز شهروندان به استفاده از خودرو را کم کند اما طی سالهای اخیر باتوجه به تحریم ها و عدم ورود مواد لازم برای ساخت وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به خوبی انجام نشد و الان این ناوگان شامل مترو، اتوبوس و... ظرفیت مناسب برای جمعیت شهر تهران را ندارند.

این کارشناس آلودگی هوا با اشاره به این که طی سالهای اخیر اقدامات خوبی در حوزه کاهش استفاده از خودرو انجام شده است، می افزاید: متاسفانه خیلی از طرح ها و برنامه ها دراین زمینه به سبب انتشار ویروس کرونا، دورکاری و سایر عوامل همچون تحریم ها با روندی کند پیش رفت و امیدواریم که اجرای چنین طرح هایی مانند روزهای بدون خودرو و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بیش از پیش در دستور کار دولت قرار گیرد.

به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا، نقش فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مردم نسبت به معضل آلودگی هوا، عوامل موثر بر تولید آلودگی و خطرات ناشی از آن بسیار دارای اهمیت است چونکه شهروندان باید بدانند که آلودگی ناشی از خودرو ها سلامتی خود، خانواده و سایر افراد جامعه را به خطر می اندازد. همین طور مسئولان باید بستر استفاده از وسایل نقلیه عمومی و وسایل نقلیه بدون آلودگی مانند دوچرخه را برای مردم فراهم سازند تا کمی از شدت آلودگی شهرها کاسته شود.





منبع:

1401/07/01
14:31:51
5.0 / 5
347
تگهای خبر: آلودگی , بهداشت , پارك , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه