مشاهده 21 فرد یوزپلنگ در سمنان از آغاز سال

مشاهده 21 فرد یوزپلنگ در سمنان از آغاز سال حدود چهار سال قبل تخمین زده شد كه كمتر از ۴۰ فرد یوزپلنگ در ایران وجود دارد. این یوزها آخرین بازمانده های گونه یوزپلنگ آسیایی بودند كه به شدت در معرض خطر انقراض اند. حالا تعداد دقیقی از یوزها و نوسانات جمعیتی آنها در دسترس نیست اما مدیركل حفاظت محیط زیست سمنان می گوید كه از آغاز سال تابحال در این استان - بعنوان زادآورترین زیستگاه یوز - ۲۱ فرد یوزپلنگ مشاهده شده كه برای ۱۳ فرد از آنها شناسنامه تهیه شده است.



امیر عبدوس در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه برنامه ما برای حفظ بقای یوز پلنگ در ایران، حفاظت از آن در زیستگاه و طبیعت است، اظهار نمود: توفیقاتی که ما در زیستگاه به دست آوردیم بیشتر از توفیقات حاصل از پروژه تکثیر در اسارت است.

۵۰۰ هزار هکتار از منطقه توران خالی از دام شده است

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفاظت از یوزپلنگ ها در طبیعت اظهار داشت: مهمترین عامل تهدید زیستگاه های یوز، حضور دام و سگ گله در آن است. هم اکنون حدود ۵۰۰ هزار هکتار از محدوده ۱.۵ میلیون هکتاری توران - همچون تمام وسعت ۱۰۰ هزار هکتاری پارک ملی توران - خالی از دام شده است و عرصه امنی را در مرکز ذخیره گاه زیست کره توران برای یوز ها بوجود آورده ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به اینکه ما نمی توانیم تمام دام های منطقه توران را اخراج نماییم، خاطرنشان کرد: بر مبنای توافق سازمان جنگل ها با سازمان حفاظت محیط زیست تنها یک پنجم مساحت مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش را می توان از حضور دام خالی و بعنوان محدوده امن برای حیات وحش تجهیز کرد.
مشاهده یوزپلنگ های جدید در سمنان
عبدوس در ادامه با اشاره به مشاهده یوزپلنگ های جدید در منطقه توران اظهار نمود: بر مبنای تصاویر دوربین های تله ای و تصاویری که افراد محلی ثبت کرده اند، از آغاز سال جاری تابحال ۲۱ فرد یوزپلنگ در استان سمنان مشاهده شده است که برای ۱۳ فرد از آنها شناسنامه تهیه و نامگذاری شده اند. این کار به ما کمک می نماید که در صورت مشاهده مجدد آنها شمارش تکراری نداشته باشیم.

وی درباره هشت فرد یوزپلنگی که دیده شده اما برای آنها شناسنامه ای تهیه نشده است، اظهار داشت: تصاویر موجود از این هشت فرد یوزپلنگ واضح و قابل تبدیل شدن به شناسنامه بود چونکه این شناسنامه ها بر مبنای خال های موجود روی بدن یوزها - که در هر فرد یوزپلنگ منحصر به فرد است - تهیه می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اضافه کرد: هم اکنون دو خانواده چهار فردی و سه یوزپلنگ تک در منطقه توران شناسنامه دار شده اند همینطور برای دو یوزپلنگ مشاهده شده در منطقه چاه شیرین سمنان هم شناسنامه تهیه شده است. یک خانواده پنج فردی از یوزپلنگ ها دوبار طی سال جاری - فروردین و شهریور ماه - در توران مشاهده شدند که با عنایت به واضح نبودن عکس ها شناسنامه ای برای آنها هنوز تهیه نشده است.

عبدوس با اشاره به اینکه سر شماری یوزها فقط با دوربین های تله ای و تهیه شناسنامه امکان پذیر است، اظهار داشت: ما تابحال ۱۴ دستگاه دوربین تله ای در محدوده پارک ملی توران نصب کرده ایم. ۱۹ دستگاه دوربین دیگر هم با کمک انجمن یوزپلنگ تهیه و تحویل ما داده شده است که بزودی برای نصب آنها اقدام می نماییم. هم اکنون تمام تلاش ما این است که دوربین های تله ای را از پارک ملی توران به کل منطقه گسترش دهیم.
فقط دو قلاده سگ با هر گله می تواند وارد منطقه توران شود
به گفته وی یکی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست درجهت امن کردن منطقه توران برای یوزپلنگ ها کاهش تعداد سگ های گله است. تعداد سگ هایی که می توانند با هر گله وارد منطقه توران شوند تنها دو قلاده است.

عبدوس در ادامه خاطرنشان کرد: طی سال قبل بعضی از دامداران این مورد را رعایت نکردند اما سال جاری تلاش ما این است که مساله ممنوعیت ورود بیشتر از دو قلاده سگ با هر گله را برای دامداران منطقه جا بیندازیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به اینکه اگر یوزپلنگ و پلنگ خسارتی به دام های اهلی وارد کنند، محیط زیست خسارت آنرا به صورت کامل پرداخت می کند، خاطرنشان کرد: البته باید به ما به اثبات شود که خسارت وارده از جانب یوزپلنگ یا پلنگ بوده است. این مورد از راه جای دندان های به جا مانده روی شکار کاملا مشخص است.

وی افزود: باید به این مورد هم اشاره کرده که شکار یوزپلنگ مانند گرگ نیست و اگر یوزی به گله ای حمله کند فقط یک طعمه را با خود می برد و نهایت خسارتی که به گله می زند یک راس گوسفند است.
گزینه زنده گیری یوز نر از طبیعت فعلا منتفی است
عبدوس در ادامه درباره سه فرد یوزپلنگی که در پارک ملی توران و در اسارت هستند، خاطرنشان کرد: درحال حاضر مکان نگهداری این یوزپلنگ ها کاملا استاندارد شده و ما در تلاشیم که کوشکی - یوزپلنگ نری که در اسارت است - با یکی از یوزهای ماده جفت گیری کند ازاین رو فعلا گزینه زنده گیری یوز نر از طبیعت و انتقال آن به محوطه فنس کشی شده منتفی است.

وی با اشاره به اینکه تابحال یوز نری از منطقه توران جذب محوطه فنس کشی شده یوزهای ماده نشده است، اظهار داشت: یوز نر زمانی به سمت محوطه جذب می شود که حداقل یکی از دو یوز ماده ای که در اسارت نگهداری می شوند به دوره فحلی رسیده باشند و هورمون هایی را ترشح و یوز نر را جذب نماید اما ما تابحال علائم فحلی را در هیچ کدام از یوز های ماده ندیده ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در انتها اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون ایران و دلبر - دو یوزپلنگ ماده در اسارت - هیچ توجهی به کوشکی- یوزپلنگ نر در اسارت - ندارند و اگر موفق به جفت گیری طبیعی در آنها نشویم باید گزینه های دیگری را امتحان نماییم چون که نمی توانیم اجازه دهیم سن تولید مثل ایران مانند دلبر بگذرد و به سرنوشت او گرفتار شود.





منبع:

1399/06/11
23:20:59
5.0 / 5
2013
تگهای خبر: پارك , جنگل , دستگاه , سازمان حفاظت محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه