وزیر آموزش و پرورش: تقویم آموزشی باید منعطف شود، اعتماد به پیام رسان های داخلی كم است
گل سپید وزیر آموزش و پرورش: تقویم آموزشی باید منعطف شود، اعتماد به پیام رسان های داخلی كم است
سیدمحمد بطحایی در پاسخ به سوالی درباره بلاتكلیفی مدیریت دانشگاه فدهنگیان و اداره شدن با سرپرست از بدو تاسیس اظهار داشت: در آخرین جلسه كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم این مورد عنوان شد و بنده و وزیر علوم به صورت كتبی پیشنهاد خویش را برای خروج از وضعیت با سرپرست اداره شدن این دانشگاه ارائه دادیم كه این مورد ظرف دو هفته آینده اعلام نتیجه خواهد شد. او همینطور از طرحی در مجلس شورای اسلامی در خصوص مستثنی شدن آموزش و پرورش در بخش هایی از قانون خدمات كشوری اطلاع داد كه طبق آن آموزش و پرورش در بخش هایی دارای قوانین خاص خود خواهد شد. بطحایی در ادامه اظهار داشت: بطور قطع این طرح روی پرداخت ها تاثیر می گذارد. بنا براین پرداخت ها باید بر مبنای عملكرد باشد. وی در پاسخ به این سوال كه آموزش و پرورش چقدر به دنبال منعطف كردن تقویم آموزشی است بیان كرد: ما معتقدیم تغییر تقویم آموزشی یك لزوم است. ما تفاوت های اقلیمی در كشور داریم و مشكلاتی در این تقویم سال تحصیلی كه بدون انعطاف است وجود دارد. دنبال این هستیم كه انعطافی در این تقویم تولید شود. البته چون این تقویم مصوبه قانونی دارد باید با استفاده از مجلس اقدام نماییم. مجلس هم با كلیات طرح موافق است. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره اجرای فاز دوم طرح رتبه بندی معلمان بیان كرد: اجرای این طرح لزوماً به معنای افزایش حقوق معلمان نیست و نباید در ذهن این گونه تداعی شود كه مقرر است حقوق معلمان یك جهش داشته باشد اما درباره رتبه بندی، مجلس به دولت تكلیف كرده است كه در برنامه ششم توسعه این طرح آماده شود. ما مرحله دوم رتبه بندی را به دولت عرضه كرده ایم كه اجرای آن منوط به تأمین بودجه لازم است. وی اضافه كرد: پیش بینی ما این است كه با مساعدت دولت از مهرماه فاز دوم رتبه بندی اجرا شود. بطحائی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره پشتیبانی از كالای ایرانی و برنامه آموزش و پرورش در این راستا، بیان كرد: بحث مربوط به پشتیبانی از كالای ایرانی و تحقق آن در آموزش و پرورش نیاز به یك نشست خبری مستقل دارد تا ما بتوانیم برنامه های خویش را در این راستا اعلام نماییم. اما به صورت كلی می توانم بگویم برنامه های ما در آموزش و پرورش در جهت شعار سال دو جنبه دارد یكی مربوط به استفاده از تجهیزات در وزارتخانه است و همینطور بحث لوازم التحریر كه ما مشكلات جدی در این زمینه داریم و نیازمندیم تولید كنندگان داخلی به صورت جدی وارد این عرصه شوند. بخش دوم هم فرهنگ سازی و اشاعه استفاده از كالای ایرانی است كه باید مهرماه و با شروع سال جدید با برنامه هایی این مهم را اجرا می نماییم. وزیر آموزش و پرورش درمورد بحث پرداخت مطالبات هم تصریح كرد: اجازه بدهید از این پس هر وقت مطالبات پرداخت گردید و فرهنگیان متوجه آن شدند، این مورد از سوی خود آنها اطلاع رسانی شود چون كه فرهنگیان این گلایه را دارند كه مگر در دیگر دستگاه های دولتی وقتی مطالبات كاركنانشان را پرداخت می كنند، آن را اطلاع رسانی می كنند. او همینطور در مورد زمان انتشار دفترچه آزمون استخدامی اظهار داشت: تلاش ما این است كه پس از تعطیلات این دفترچه آماده شود و ما زمان آزمون را مشخص نماییم اما بارگذاری دفترچه روی سایت برای سازمان سنجش كاری زمان بر و دشوار بود. بطحائی در پاسخ به سوال دیگری درباره حذف آزمون های سمپاد و اینكه در نهایت امسال پایه هفتم استعدادهای درخشان، دانش آموز می پذیرد یا خیر؟ خاطرنشان كرد: ما در آموزش و پرورش بر حذف آزمون های استرس زا تاكید زیادی داریم. نشانه های خوبی هم از جانب اولیاء، دانش آموزان و مجامع علمی در این طرح گرفته ایم. ما معتقدیم دانش آموزان دبستان نباید در معرض فشار آزمون ها و كتاب های كمك آموزشی قرار بگیرند اما برای پذیرش دانش آموز در پایه هفتم در مدارس استعداد درخشان برای سال تحصیلی آینده، منتظر ابلاغ رئیس جمهور هستیم و دستورالعملی را آماده كرده ایم كه بلافاصله ابلاغ نماییم. در هر صورت اگر در پایه هفتم استعدادهای درخشان، امسال پذیرشی هم صورت بگیرد با استفاده از آزمون نخواهد بود. وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره استفاده از پیام رسان های داخلی بیان كرد: ما طی دو بخشنامه، استفاده از پیام رسان های داخلی و منع استفاده از پیام رسانهای خارجی را به تمام دستگاه های زیرمجموعه اعلام نموده ایم. نكته در این است كه اعتماد به پیام رسان های داخلی كم است كه خوشبختانه در این روزها توانسته اند وارد رقابت شوند و انحصار تلگرام شكسته شود. به نظرم پیام رسان های داخلی مسیر خوبی را طی می كنند. من هم از این پس حضور پررنگ تری در پیام رسان های داخلی خواهم داشت. او همینطور در پاسخ به سوال دیگری درباره جلسه مقام معظم رهبری با مسئولان درباره صدمه های اجتماعی كه مقرر است اواخر اردیبهشت ماه برگزار شود، اظهار داشت: در حوزه مقابله با صدمه های اجتماعی، كار جدی ای را در معاونت سلامت انجام داده ایم. طرح «نماد» یكی از برنامه های این حوزه است كه تابحال خوب جلو آمده است. هر چند سرعت پیشرفتش كم بوده است. در سال تحصیلی آینده، مدارس بیشتری تحت پوشش طرح نماد قرار می گیرند. سامانه ای را برای رصد مستمر صدمه های اجتماعی آماده كرده ایم تا به موقع بتوانیم ورود نماییم. بخشی از گزارش ما به رهبری ناظر بر اطلاعات همین سامانه درباره فراوانی صدمه ها در استانها است. بطحائی درباره كیفیت تربیت ضمن خدمت معلمان هم تصریح كرد: معلمان هم مانند سایر كاركنان دولت نیازمند این هستند كه مهارت هایشان به صورت مداوم توسعه یابد. به دلیل تنگناهای مالی، آموزش های ضمن خدمت به صورت كامل محقق نشده است اما در سال آتی آن را جدی تر دنبال می نماییم. هرچند باید این را بگویم كه گذراندن این آموزش ها لزوماً به معنای كسب صلاحیت نیست و باید به صورت مداوم دوره ها تكرار شود. ما یك نرم افزاری را پیش بینی كرده ایم كه به مدت دو سال طرح اجرای آزمایشی آن پیش رفته است. این برنامه برای توسعه مهارت های حرفه ای معلمان تدارك دیده شده و سال جدید به طور گسترده تری به كار گرفته می گردد. حرمت معلم شكسته شود نظام تعلیم و تربیت صدمه می بیند محمد بطحایی در مراسم «سپاس معلم»، اضافه كرد: یاد ویژه می كنم از دو شهید بزرگوار كه مایه افتخار ما معلمان هستند یعنی شهید رجایی و شهید باهنر. همینطور یادی نماییم از معلم فیلسوف برجسته شهید مطهری. وی ادامه داد: هر زمان صحبت از آینده و عاقبت به خیری در آینده می شود، مهم ترین عامل آموزش و پرورش و نقش آن در كودكی و نوجوان مورد توجه قرار می گیرد. ما اگر بخواهیم به مراتبی از حیات طبیبه كه در سند تحول بنیادین آمده دست یابیم، راهی جز تحول ندارد. بطحایی اضافه كرد: باید به كیفیت آموزش و پرورش در دوره كودكی و نوجوانی توجه نماییم و معلم، مهم ترین ركن در تولید تحول است. وزیر آموزش و پروش بیان كرد: صاحب نظران علوم تربیتی می گویند وضعیت فعلی مدارس را تجزیه و تحلیل نماییم می توانیم پیش بینی نماییم آینده چه خصوصیت هایی خواهد داشت. تحول در آموزش و پرورش كه یك لزوم است اینگونه است كه بتواند خویش را با نیازهای فردی و اجتماعی تطبیق دهد. بطحایی اظهار نمود: نسل امروز به سرعت نیازهایش در حال تغییر است و باید همراه آن پیش برویم. هدف اصلی تحول همین انطباق است و معلم تاثیرگذارترین ركن است. هیچ تحولی رخ نمی دهد تا وقتی معلم نخواهد یا نتواند. وی افزود: اگر معلم وارد گردونه تحول نشود، با شكست مواجه می شویم. تا كنون هم دلایل شكست مان همین بوده است. نقطه عطف و توجه ما در تحول باید معلم باشد در بخش شایستگی ها و انگیزش و خواستن از سمت معلم. ما در این عرصه در سال های اخیر شاهد می باشیم یكی از مهم ترین چالش های معلمان برقراری نظم در كلاس شده است. در دل این چالش البته فرصت هایی هم نهفته است. در این میان گاهی دیده می گردد ورود به حریم معلم ضربه هولناكی به پیكره آموزش و پرورش وارد می نماید. خط قرمز ما حفظ حریم و حرمت معلمان است. بطحایی ادامه داد: وقتی حریم معلم شكسته شود حرمت نظام تعلیم و تربیت شكسته شده است. مهم ترین مسئولین من هم صیانت از این حرمت است. اگر ما معلم را تكریم نكنیم چطور انتظار داریم كرامت بخشیدن با دیگران را با دانش آموز تمرین كند. وی اظهار داشت: امروز روز سپاس از معلم است، معلمانی كه با نبود امكانات و فضاهای آموزشی كافی و تجهیزات چراغ تعلیم و تربیت را روشن نگه داشتند. امروز روز سپاس از معلمی است كه برای تربیت فرزندان این آب و خاك روزهایی در هفته را دور از خانواده بپیماید. من بعنوان همكار خانواده آموزش و پرورش ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهوری، سپاس خودم را به همه معلمان تقدیم می كنم. ۴۷۴۷
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب