از پوست آفتاب سوخته تا مو های خشک جنوب چطور چهره ها در پسران هور جان گرفتند؟
به گزارش گل سپید، سیامک احمدی از چالش های خاص طراحی گریم و دشواری های کار در شرایط آب وهوایی خاص سریال تلویزیونی پسران هور سخن گفت.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور - چهره پردازی در فضای جنوبی کشور، با اقلیم گرم و مرطوب خوزستان، خاصیت های خاصی به همراه داشته است. سیامک احمدی از چالش های طراحی گریم و از دشواری های کار در شرایط آب وهوایی خاص تا استفاده از مهارتها و متریال های نوین برای حفظ گریم در شرایط سخت می گوید.
در دنیای سینما و تلویزیون، طراحی چهره پردازی نه تنها به تغییر ظاهر شخصیت ها بلکه به بازسازی جهان درونی آنها بستگی دارد. یکی از چالش برانگیزترین پروژه ها در این حوزه، طراحی گریم برای سریال پسران هور بوده است. این سریال که روایت گر داستان هایی از دوران دفاع مقدس است، نیازمند چهره پردازی های دقیق و واقع گرایانه برای شخصیت هایی است که در شرایط سخت جنگ زندگی کرده اند.
در این گفتگو با سیامک احمدی، طراح گریم سریال پسران هور، به پشت صحنه طراحی چهره های ماندگار این سریال می پردازیم و چالش های خاص طراحی گریم در اقلیم گرم و مرطوب خوزستان را بررسی می نماییم.
سیامک احمدی، یکی از چهره های پرتجربه و قابل اعتماد در حوزه چهره پردازی سینما و تلویزیون ایران است. او قبل از این در پروژه هایی چون فیلمهای «اشک هور»، «هاوایی»، «جنگل پرتقال» و سریال هایی همچون «عملیات مهندسی» و «اکازیون» تجربه های ارزشمندی را رقم زده است. همین طور حضور او بعنوان سرپرست گریم در فیلم «مسخره باز» و اجرای گریم در آثاری چون «امیر»، «جهان با من برقص»، «سمفونی نهم» و «عرق سرد»، کارنامه ای پربار و متنوع از او ساخته است.
احمدی از تجربیاتش در این پروژه می گوید و توضیح می دهد که چه طور با بهره گیری از جزئیات دقیق، گریم هایی خلق کرده است که به عمق شخصیت ها افزوده و تاریخ را زنده کرده اند.
چالش های طراحی گریم در اقلیم گرم و مرطوب جنوب
در فضای خاص جنوب کشور، خصوصاً اقلیم گرم و مرطوب خوزستان، طراحی چهره ها چه تفاوت ها و چالش هایی با پروژه های دیگر دارد؟
احمدی: در جنوب کشور، خصوصاً خوزستان، شرایط آب وهوایی خیلی خاص است؛ گرما و رطوبت بالا تاثیر مستقیمی بر نوع طراحی چهره می گذارد. چهره هایی که در چنین اقلیمی زندگی می کنند، بافتی متفاوت دارند؛ از نظر پوستی، باید کمی بدوی تر به نظر برسند. پوست این افراد به طور معمول خشک تر است و تاثیر نور شدید خورشید کاملا در رنگ و بافت آن مشخص می شود. یکی از چالش های اصلی ما هم، نگهداری گریم ها در شرایط صحنه بود؛ مخصوصاً چون در «پسران هور» خیلی از صحنه ها در آب فیلم برداری می شد، این مساله کار را پیچیده تر می کرد.
جزئیات بومی در بازآفرینی چهره های جنوبی
برای بازآفرینی شخصیت هایی که در جنوب کشور زیسته اند، چه جزئیاتی را در گریم درنظر گرفتید تا این شخصیت ها واقعی تر و بومی تر به نظر برسند؟
احمدی: در این پروژه، توجه به جزئیات بومی اهمیت زیادی داشت. رنگ پوست، نخستین و مهم ترین فاکتور بود. به علت تابش مستقیم و طولانی مدت آفتاب، پوست اغلب مردم جنوب، برنزه و تیره است و این خاصیت باید در گریم لحاظ می شد. خشکی پوست و مو نیز کاملا مشهود است؛ به صورتی که نباید هیچ گونه درخشندگی یا حالتی از سلامت مفرط در موها دیده شود. موها باید کاملا خشک و بی حالت باشند، بدون اثری از کراتین یا رطوبت. این ریزه کاری ها کمک کرد تا چهره ها طبیعی تر، ملموس تر و وفادار به اقلیم جنوب طراحی شوند.
پیچیدگی کار گریم با تنوع کاراکترها
در سریال «پسران هور» با شخصیت هایی از سنین و اقشار مختلف مواجهیم. این تنوع، چه اثری بر فرایند طراحی گریم داشت؟
احمدی: این تنوع سبب شد کار طراحی گریم خیلی گسترده تر و پیچیده تر شود. ما باید برای هر گروه سنی، اقشار مختلف و حتی تیپ های اجتماعی خاص، طراحی جداگانه ای انجام می دادیم. افزون بر این، بخش مهمی از پروژه به بازسازی چهره شهیدان عزیز اختصاص داشت؛ به همین دلیل، گریم ها باید بیشترین شباهت ممکن به چهره واقعی آنها را ایجاد می کرد. ادای دین به شهدا برای ما یک مسئولیت جدی بود. از طرفی، چون خیلی از صحنه ها در آب فیلم برداری می شد، مجبور بودیم برخی گریم ها را حتی تا ۴ یا ۵ بار در طول روز بازسازی نماییم. این موضوع، فشار زیادی به تیم وارد می کرد.
طراحی گریم بر مبنای فیلم نامه و حقیقت ها
برای طراحی چهره های خاص، آیا از طراحی های نمادین یا نشانه گذاری های خاص برای شخصیت پردازی استفاده کردید؟
احمدی: ما این کار را فقط برای شخصیت «مادر علی هاشمی» انجام دادیم. آن هم خیلی کمرنگ و ظریف، به صورتی که توی ذوق نزند یا خیلی برجسته نباشد. در کل، طراحی گریم ما بر مبنای فیلم نامه و شناخت ذهنی از شخصیت ها انجام می شد. از ابزارهای دیجیتال مثل اپلیکیشن هایی با مبنای هندسه چهره استفاده کردیم تا ابتدا درصد شباهت چهره ها را بررسی نماییم و سپس طراحی قطعات گریم را بر آن اساس پیش ببریم. این کار دقت ما را در بازآفرینی چهره ها بالا برد.
تثبیت گریم در سکانس های آبی و باتلاقی
صحنه های در ارتباط با آب یا مناطق باتلاقی، چه مشکلاتی در حفظ گریم ایجاد کرد؟ و چه طور با این چالش ها مقابله کردید؟
احمدی: بزرگ ترین چالش، رطوبت بالا و تماس مستقیم بازیگران با آب بود. برای رویارویی با این مسئله، از متریال های خاصی استفاده کردیم که خاصیت ضدآب داشتند. این مواد موجب می شد گریم ها در اثر رطوبت یا تماس با آب، سریع از بین نرود. در عین حال، شرایط صحنه بگونه ای بود که به طور معمول مجبور می شدیم چند بار در روز گریم ها را ترمیم یا بازسازی نماییم. این کار به شکل مداوم انجام می شد تا کیفیت گریم حفظ شود.
هماهنگی طراحی گریم با لباس و صحنه
آیا بین طراحی چهره ها و طراحی لباس و صحنه، هماهنگی ویژه ای وجود داشت؟
احمدی: بله، کاملا. لباس، مکمل اصلی طراحی گریم است. اگر لباس ها به درستی طراحی و انتخاب نشوند، گریم نمی تواند تاثیر لازم را داشته باشد. صحنه البته به اندازه لباس برای ما اهمیت نداشت، اما باز هم در صحنه هایی که از زاویه نزدیک فیلم برداری می شد، هماهنگی بین گریم و دکور مهم بود. ما در جلسات مشترک با کارگردان و طراح لباس حضور داشتیم و برای هماهنگ سازی جزئیات، بحث و تبادل نظر می کردیم.
آزادی عمل در طراحی و خلاقیت
تا چه اندازه در طراحی چهره ها آزادی عمل داشتید و چقدر از جانب کارگردان یا مشاوران محدود شدید؟
احمدی: خوشبختانه، در این پروژه آزادی زیادی داشتم. از نظر بودجه، تامین متریال ها و پیاده سازی ایده ها، هیچ محدودیتی برای من وجود نداشت. البته کارگردان و تهیه کننده نقش خیلی مهمی در ایجاد نهائی گریم ها داشتند. آنها بارها ایده هایی عرضه دادند که واقعا الهام بخش بود و سبب شد خروجی کار قوی تر شود. بالاخره، من پیشنهاد می دادم اما تصمیم نهائی با کارگردان بود.
استفاده از مستندات و مشورت با خانواده ها
آیا در طراحی چهره ها از تصاویر واقعی یا مشورت با خانواده های شخصیت ها استفاده کردید؟
احمدی: بله، برای شخصیت های شهید، حتما از تصاویر واقعی استفاده کردیم. ما مستندات دقیقی از چهره این عزیزان داشتیم و تا جای ممکن سعی کردیم که وفاداری به چهره های واقعی را حفظ نماییم. البته بطور مستقیم با خانواده ها مشورت نداشتیم، اما با استفاده از آرشیو عکس ها، طراحی ها را با دقت و احترام انجام دادیم.
منبع: گل سپید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان گل سپید در مورد این مطلب