توضیح روابط عمومی صدا و سیما در رابطه با آگهی دمنوش های گیاهی
به گزارش گل سپید، معاون وزارت بهداشت در حالی در نامه ای به رئیس صداوسیما تبلیغ دمنوش های لاغری از تلویزیون را باعث فریب و گمراهی مردم خوانده که محصول موردنظر دارای پروانه بهداشتی ساخت از جانب یکی از زیرمجموعه های خود وزارت بهداشت است.
پیرو انتشار نامه ای از طرف دکتر رئیسی معاون محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فضای رسانه ای کشور، که در آن پخش آگهی های در رابطه با دمنوش های گیاهی از شبکه های مختلف صدا و سیما به سبب «فقدان پشتوانه علمی» مورد انتقاد قرار گرفته بود، روابط عمومی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جهت تبیین پروسه های قانونی و رفع هرگونه ابهام، موارد ذیل را به استحضار مخاطبان ارجمند رسانه ملی می رساند:
۱. تعهد به قانون بعنوان فصل الخطاب
سازمان صدا و سیما بعنوان رسانه ملی، خودرا موظف و متعهد به رعایت کامل قوانین و مقررات جاری کشور می داند. واحد تجاری این سازمان، قبل از پذیرش و پخش هرگونه آگهی در رابطه با حوزه های سلامت محور، موظف به استعلام و دریافت مجوز های قانونی لازم از مراجع ذی صلاح، خصوصاً سازمان غذا و دارو بعنوان نهاد تخصصی و رسمی کشور، می باشد. پخش هر آگهی، به شرط ارایه این مستندات توسط شرکت متقاضی است.
۲. معرفی سند کلیدی: پروانه ساخت از وزارت بهداشت
درباب مورد اخیر که منجر به مکاتبه مذکور شده است، به اطلاع می رساند آگهی مربوط به محصولی است که دارای پروانه بهداشتی ساخت رسمی به شماره ۴۷/۱۵۵۹۷، صادر شده از طرف معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان (از نهاد های زیرمجموعه وزارت بهداشت) می باشد. این مجوز، بعد از بررسی های کارشناسی و علمی همان وزارت خانه، به تولیدکننده اجازه داده تا محصول خودرا بصورت قانونی تولید و در بازار کشور عرضه نماید.
۳. طرح یک پرسش بنیادین از متولیان سلامت کشور:
اینک این پرسش جدی برای این سازمان و افکار عمومی مطرح است که چطور میتوان نهاد رسانه ملی را به سبب پخش آگهی محصولی مورد انتقاد قرار داد که تولید و عرضه آن توسط زیرمجموعه همان وزارت خانه، قانونی و مجاز شمرده شده است؟ آیا منطقی است که یک بخش از وزارت بهداشت محصولی را بعد از ارزیابی های تخصصی تأیید و برای آن مجوز صادر کند و بخش دیگری از همان وزارت خانه، آنرا «فاقد پشتوانه علمی» و تبلیغ آنرا «اغواکننده» بنامد؟ این تضاد آشکار در سیاستگذاری و اجرا، بالاتر از همه به اعتبار نهاد های نظارتی و اعتماد عمومی لطمه می زند.
۴. لزوم تفکیک «محتوای تبلیغ» از «اصل مجوز»:
بدیهی است که تعهد به محتوای پروانه ساخت که صراحتاً «درج هرگونه ادعای درمانی» را منع کرده، هم برای تولیدکننده و هم برای این سازمان بعنوان بستر تبلیغاتی، لازم الاجراست. سازمان صدا و سیما دارای کمیته های نظارتی دقیقی برای رصد محتوای آگهی هاست. چنانچه مصداق یا مصادیقی از محتوای تبلیغاتی، این بند قانونی را نقض کرده باشد، انتظار میرفت که آن وزارت خانه محترم، طبق روال قانونی و بوسیله کمیته های نظارتی مشترک، موارد را جهت بررسی و اصلاح به این سازمان منعکس می نمود؛ نه آنکه با صدور یک نامه کلی، اصل همکاری مبتنی بر مجوز های رسمی را زیر سؤال ببرد.
۵. دعوت به هماهنگی و شفافیت:
در پایان، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر مسئولیت اجتماعی خود در قبال سلامت مردم، از وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقاضا دارد که با رفع ناهماهنگی های درون سازمانی، یک رویه واحد، شفاف و قابل اتکا را برای تمامی کنشگران این حوزه تبیین نماید تا از بروز چنین تضاد هایی که منجر به سردرگمی مردم و تضعیف اعتبار نهاد های رسمی می شود، در آینده جلوگیری به عمل آید. رسانه ملی آماده است تا همچون گذشته، در قالب قانون و برمبنای مجوز های معتبر صادر شده از طرف نهاد های مسئول، به وظایف خود عمل نماید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان گل سپید در مورد این مطلب