معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

كانون های بالقوه گرد و خاك تا آخر شهریور شناسایی می شوند

كانون های بالقوه گرد و خاك تا آخر شهریور شناسایی می شوند گل سپید: تهران- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: تمام كانون های بالقوه گرد و خاك در داخل كشور تا آخر شهریورماه سال جاری شناسایی و بلافاصله برنامه اجرایی آنها تهیه می گردد.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مسعود تجریشی امروز چهارشنبه در جلسه كارگروه آلودگی هوا اضافه كرد: پس از شناسایی این كانون ها و تهیه برنامه اجرایی تلاش می نماییم تا در 6 ماه دوم سال برنامه اجرایی برای مهار این كانون ها را آغاز نماییم.
وی تصریح كرد: تا كنون ذرات معلق كمتر از دو و نیم میكرون باعث آلودگی هوا بخصوص در كلانشهری مانند تهران بود اما امسال ازن هم بعنوان آلاینده افزوده شد كه به دلیل تابش شدید خورشید این صورت گرفت.
تجریشی اظهار داشت: عمده علت آلودگی هوا در كشور طی 6 ماهه اول سال به گرد و خاك مربوط است كه به خشك شدن تالاب ها بر می گردد؛ این مشكلی است كه امروزه دامن خوزستان را هم گرفته و دولت برای رفع این مشكل در این استان مبلغ 100 میلیون دلار مختص كرده است.
وی خاطرنشان كرد: كارهای شناسایی كانون گرد و خاك در 31 استان انجام شد كه اقدامات مربوط به انتخاب مشاور، تعیین نیاز زیست محیطی تالاب ها و چگونگی اجرا در نیمی از این استان ها انجام شده است.
معاون میحط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: با عنایت به تخریبی كه به محیط زیست وارد كردیم انتظار داریم كه فعلا تا چند سال گرد و خاك را خواهیم داشت، البته رییس جمهور خواسته تا چهار سال این وضعیت ساماندهی گردد.
وی تصریح كرد: بررسی هایی كه انجام دادیم به نظر می آید تا 10 سال آینده بتوانیم آنرا كنترل نماییم اما برنامه داریم كه چهار تا پنج سال بتوانیم كانون های بحرانی را شناسایی و كنترل نماییم.
تجریشی به خودرو بعنوان یكی دیگر از منابع آلودگی هوا اشاره نمود و اظهار داشت: تولید خودرو و استفاده از آن روز به روز بیشتر می گردد در حالیكه حفظ محیط زیست نیازمند مشاركت عمومی و درست عمل كردن نهادهای مختلف به وظایفشان است.
وی با تاكید بر تاثیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بر كاهش آلودگی ها اظهار داشت: انجام این كار هفت میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد اما می توان با برنامه ریزی اصولی با همین امكاناتی كه در اختیار داریم آلودگی را تا حد زیادی كاهش داد و هنر مدیریت هم در همین است.
تجریشی درباره روشن ماندن خودروها در حالت ساكن تصریح كرد: 50 درصد اتوبوس ها با موتورهای روشن در ایستگاه توقف می كنند در حالیكه بر مبنای قانون هوای پاك اگر خودرویی بیشتر از 10 دقیقه با موتور خاموش توقف كند باید توسط پلیس جریمه شود.
وی تصریح كرد: با خاموش كردن موتور، سالانه در سوخت از هر خودرو دیزلی دو میلیون تومان صرفه جویی می گردد كه در مجموع عدد بسیار بزرگی خواهد بود.
تجریشی افزود: طبق قانون هوای پاك كامیون های بالای 22 سال سن حق تردد در كلانشهرها بخصوص تهران را ندارند اما می بینم كه كامیون هایی با سن 50 سال همچنان در پایتخت تردد می كنند كه بار آلایندگی بالایی دارند.
وی اظهار داشت: وزارت نفت درباره سوخت استاندارد اقدامات خوبی انجام داده است و از اول خرداد ماه سالجاری به تمام كریدروهای حساس در ورودی كلانشهرها سوخت با استاندارد یورو 4 رسانده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: طبق آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی سال 96 سه تا 6 هزار مرگ كاملا مستقیم و در رابطه با آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق بوده است ازاین رو كنترل آلاینده ها باید جدی گرفته شود.
وی اظهار داشت: سازمان محیط زیست در 27 اسفند ماه سال قبل 11 آیین نامه اجرایی قانون هوای پاك را تهیه و به هیات دولت ارسال كرد كه در آن وظایف دستگاه ها مشخص شده است ازاین رو سازمان وظیفه خویش را انجام داده است.
تجریشی با اشاره به نوع سوخت در نیروگاه ها و تاثیر آن بر آلودگی هوا اشاره نمود و اضافه كرد: اگر بتوانیم مثلا در شهر تهران در فصل زمستان فقط یك درجه دمای خانه ها را كمتر نماییم تاثیر این صرفه جویی به حدی است كه نیروگاه ها دیگر نیازی به مصرف سوخت مازوت ندارند و می توانند همواره با گاز كار كنند.
وی اظهار داشت: قیمت انرژی در كشور ما به حدی پایین است كه اگر بخواهیم در مورد انرژی تجدید پذیر سرمایه گذاری نماییم هیچ بخش خصوصی وارد نمی گردد و این انرژی نمی تواند انگیزه ای برای سرمایه گذاری باشد كه باید دولت كمك نماید.
تجریشی اظهارداشت: از فروردین ماه امسال موظف كردیم هر مجوزی كه مقرر است برای صنعت صادر شود 25 درصد انرژی مصرفی آن باید تجدید پذیر باشد.
علمی 9014**1440


1397/05/10
15:58:34
5.0 / 5
4712
تگهای خبر: آلودگی , تردد , خاك , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه