با ۷ میلیون موتورسیكلت فرسوده در خیابان ها چه كنیم؟

با ۷ میلیون موتورسیكلت فرسوده در خیابان ها چه كنیم؟ گل سپید: عضو هیات رییسه كارگروه صنایع اسقاط از تردد بیشتر از هفت میلیون موتورسیكلت فرسوده در كشور آگاهی داد و با بیان این كه اسقاط موتورسیكلت های فرسوده برای مراكز اسقاط صرفه اقتصادی ندارد، از سازمان حفاظت محیط زیست خواست كه علت ممنوعیت اسقاط موتورسیكلت در شعاع 120 كیلومتری تهران را اعلام نماید.


سیدابراهیم مناجاتی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این كه در شرایط فعلی بازار، صاحبان موتورسیكلت هایی كه "هنوز راه می روند"، حاضر به فروش آنها برای اسقاط نیستند، اظهار نمود: طبق قانون، اسقاط هفت موتورسیكلت به اندازه اسقاط یك خودرو ارزش دارد؛ یعنی با اسقاط هفت موتورسیكلت می توان یك گواهی اسقاط دریافت كرد.
وی ادامه داد: از جانب دیگر دولت قیمت گواهی اسقاط خودرو را دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین كرده و با عنایت به این كه اسقاط هفت موتورسیكلت معادل اسقاط یك خودرو است، باید برای اسقاط هر موتورسیكلت حدود ۳۵۰ هزار تومان به مراكز اسقاط داده شود. این در شرایطی است كه فروشندگان خودرو اسقاطی خودرا كمتر از شش میلیون تومان و موتورسیكلت فرسوده خودرا كمتر از دو میلیون تومان به مراكز اسقاط نمی فروشند.
بگفته عضو هیات رییسه كارگروه صنایع اسقاط، بدین سبب مراكز اسقاط باید برای اسقاط موتورسیكلت های فرسوده حدود دو میلیون تومان هزینه كنند، اما گواهی اسقاط آنرا حدود ۴۰۰ هزار تومان بفروشند كه این مسئله موجب می شود اسقاط موتورسیكلت های فرسوده صرفه اقتصادی نداشته باشد.
بگفته وی، نبود صرفه اقتصادی در این صنعت موجب تعطیلی مراكز اسقاط و بی كاری كارگران شده است.
مناجاتی با بیان این كه دولت باید راهكاری برای ایجاد انگیزه در صاحبان خودرو ها و موتورسیكلت های فرسوده برای فروش وسیله نقلیه اسقاطی آنها عرضه نماید، اشاره كرد: مشكل بعدی این است كه با عنایت به ممنوعیت واردات خودرو، خریداری برای گواهی اسقاط وجود ندارد.
برمبنای مصوبه دولت، اسقاط خودرو های فرسوده وظیفه تولیدكنندگان و واردكنندگان خودروست؛ بطوریكه طبق مصوبه دولت در سال ۱۳۸۷ خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودرو های فرسوده كنند، اما این مصوبه تابحال اجرا نشده است. هم چنین واردكنندگان خودرو قبل از ممنوعیت واردات این كالا، به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می كردند، اما پس از ممنوعیت واردات خودرو گواهی های اسقاط تولیدی در مراكز اسقاط خودرو نیز بی مشتری ماند.
چرا مراكز اسقاط تهران اجازه اسقاط موتورسیكلت های فرسوده را ندارند؟
این مقام صنفی در ادامه یكی دیگر از مشكلات اسقاط موتورسیكلت های فرسوده را ممنوعیت اسقاط این وسیله نقلیه در شعاع ۱۲۰ كیلومتری تهران اعلام نمود و اظهار داشت: این در شرایطی است كه اسقاط وسایل نقلیه سنگین مانند كامیون در تهران ممنوعیتی ندارد.
وی هم چنین از سازمان حفاظت محیط زیست خواست كه علت ممنوعیت اسقاط موتورسیكلت در شعاع ۱۲۰ كیلیومتری تهران را اعلام نماید.
بیش از ۷ میلیون موتورسیكلت فرسوده در كشور تردد می كنند
عضو هیئت رییسه كارگروه صنایع اسقاط درانتها اشاره كرد كه هم اكنون حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده و هفت تا هشت میلیون موتورسیكلت فرسوده در كشور تردد می كنند.
به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا، طبق ماده ۱۱ بخشنامه فنی ماده دو لایحه هوای پاك كه در شهریورماه سال ۱۳۹۷ به تصویب هیأت وزیران رسیده، "شماره گذاری موتورسیكلت بنزینی منوط به اسقاط یك دستگاه موتورسیكلت است. موتورسیكلت های برقی از شرط اسقاط معاف هستند". اما اسفند ماه سال قبل هیات وزیران با به تعویق انداختن ماده مربوط به اسقاط موتورسیكلت های كاربراتوری موافقت كرده و سرنوشت اجرای این طرح هنوز معین نمی باشد.
پیگیری های ایسنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره سرنوشت این طرح تابحال بدون نتیجه مانده است.




منبع:

1398/07/28
16:47:41
5.0 / 5
3777
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه