نقش رسانه ها در كاهش آلودگی هوا

نقش رسانه ها در كاهش آلودگی هوا به گزارش گل سپید یك كارشناس ارشد رسانه و ارتباطات ضمن اشاره به نقش رسانه ها در كاهش آلودگی هوا اظهار داشت: اینكه رسانه ها چه نقشی می توانند در كاهش آلودگی هوا داشته باشند؟ از آن دست موضوعاتی است كه در كشور ما به شكلی مغفول مانده در حالیكه بررسی ها نشان داده است نقش رسانه ها در پرداختن به مشكلات زیست محیطی در سراسر جهان پر رنگ تر از قبل شده است.


به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا، مهدی سالاروند كارشناس ارشد رسانه و ارتباطات در یادداشتی كه در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده آورده است: «طی سال جاری برای بار دوم است كه به دلیل آلودگی هوا تمام مهدهای كودك، پیش دبستانها و دبستان های استان تهران تعطیل می شود.
برای نقد وضعیت آلودگی هوای شهرهای بزرگ كشور می توان ساعت ها، روزها و شاید سال ها گفت و نوشت، اما اینكه رسانه ها چه نقشی می توانند در كاهش آلودگی هوا داشته باشند از آن دست موضوعاتی است كه در كشور ما به شكلی مغفول مانده در حالیكه بررسی ها نشان داده است نقش رسانه ها در پرداختن به مشكلات زیست محیطی در سراسر جهان پر رنگ تر از قبل شده است.
در ایام افزایش آلودگی هوا همچون حال حاضر، تصمیماتی همچون تعطیلی مدارس از جانب مسؤلان امر اتخاذ می شود كه معایب و مزایای آن در جای خود قابل بحث و بررسی است كه در اینجا قصد پرداختن به آنرا نداریم اما آنچه مشخص است مقطعی بودن این اقدامات است تا بحران بعدی اتفاق بیوفتد. در حالیكه مسایل این چنینی می تواند به كمك رسانه ها ریشه یابی و نهایتا حل و فصل شود.
فرصت های بی بدیل تعامل با رسانه ها در كاهش آلودگی هوا

آنچه مبرهن است تعامل با رسانه ها بعنوان ابزاری برای ایجاد مشاركت شهروندان و فعال كردن اقدامات آنان، احتیاج به تقویت بیشتری دارد و از سویی رسانه ها باید با تدوین هرچه بیشتر دغدغه های بهداشتی و اقدامات مبتنی بر شواهد اثرگذاری آلودگی هوا در سلامت انسانها، نقش مهم خویش را در بهبود كیفیت هوا ایفا كنند كه این امر امكان دارد فرصتهایی را برای تعامل بیشتر مردم و سیاستگذاران برای حل این مساله فراهم آورد.

شكافی كه در گفتمان رسانه ای فعلی در مورد آلودگی هوا وجود دارد از آن حكایت می كند كه رسانه ها طیف گستردهای از زوایای در رابطه با مبحث آلودگی هوا را پوشش می دهند و در نحوه پوشش و جهت گیریها به طور اساسی با یكدیگر متفاوتند. برخی با پرداختن به مباحث سیاسی، جنجال آفرینی میكنند و برخی به مباحث بهداشتی و مسائل در رابطه با سلامت شهروندان می پردازند.

شهروندان بایستی بخشی از چاره باشند

موضوعی به مراتب با اهمیت تر از نقش بی بدیل رسانه ها در یاری رسانی به دولتمردان برای بهبود كیفیت هوا، نقش اثرگذار شهروندان است. لزوماً «شهروندان بایستی بخشی از چاره باشند» و رسانه ها هم با توجه جدی به این مساله، آموزش و فرهنگ سازی را در دستوركار قرار دهند و مردم هم ضمن جستجوی راههای ساده برون رفت از آلایندگی هوا، اطلاعات و تجربیات خویش را از راه همین رسانهها و بویژه فضای مجازی با سایرین به اشتراك گذارند. با استفاده از رسانهها است كه می توان سه بُعد نگرشی مردم به آلودگی هوا و ابعاد آن یعنی شناخت مردم، احساس مردم و رفتار مردم به آلودگی هوا را بهبود بخشید.
قطعا مهمترین عاملی كه در حفظ و حراست از كیفیت هوا می تواند نقش اول و اساسی را ایفا كند، بسیج و تحریك انگیزه های مردمی است و چه انگیزه ای بالاتر از این آگاهی و شناخت برای عموم مردم كه «بقای آنها بسته به محیط سالم و عاری از آلودگی است» و این رسانه ها هستند كه توانایی ایجاد انگیزه را در سطح وسیعی دارند.
فضای مجازیِ آگاهی بخش

در ایام افزایش سطح آلایندگی و افت كیفیت هوا در كلان شهرها بخصوص تهران، ورود برخی برنامه های عامه پسند صداوسیما و انتشار پیامهای چندرسانهای توانسته است به ذهنیت سازی مثبت شهروندان كمك نماید اما افزایش ضریب نفوذ شبكههای اجتماعی در فضای مجازی، عرصه جدیدی را برای فعالیتهای رسانهای گشوده كه به آسانی قابل چشم پوشی نیست و اهمیت مبحث را دوچندان می كند. دسترسی گسترده به تلفن های همراه هوشمند و استفاده از شبكههای اجتماعی، ظرفیت بسیار بالایی را برای افزایش آگاهی عمومی از این خطرات و تأثیرات آن بر سلامت انسان بنحو مطلوب بوجود آورده است.
و اما جان كلام؛ «به نفع همه است كه دغدغه حفظ كیفیت مطلوب هوا به كانون افكار عمومی تبدیل شود» و همگان از قبیل مسئولین و شهروندان به كمك رسانه ها و فضای مجازی در این كار عظیم مشاركت داشته باشند.



1398/09/08
10:34:14
5.0 / 5
3662
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه