در گزارش گل سپید مطرح شد؛

قائل شدن سهم عمده اتوبوس ها در آلودگی هوای تهران واقع بینانه نیست

قائل شدن سهم عمده اتوبوس ها در آلودگی هوای تهران واقع بینانه نیست به گزارش گل سپید معاون شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به نقش قابل توجه کامیون ها و خودرو های سواری در تولید آلودگی هوا در تهران اظهار داشت: قائل شدن سهم عمده برای اتوبوس های شرکت واحد واقع بینانه نیست.


فرشید باباخانی، معاون فنی و پژوهشی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به نقش خودرو های سواری و کامیون ها در افزایش آلودگی هوای تهران اظهار داشت: بر مبنای سیاهه انتشار در سهم بندی آلاینده های هوای تهران، سهم کلیه خودرو های سواری ۶۰ درصد برآورد شده نه آنطور که برخی کارشناسان معتقدند که این سهم ۶۰ درصدی در ارتباط با اتوبوس های شرکت واحد است. وی با تکیه بر اینکه در نظر گرفتن سهم عمده برای آلایندگی اتوبوس های شرکت واحد، واقع بینانه نیست، عنوان کرد: از میان ۵ هزار و۵۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد ۲ هزار دستگاه اتوبوس گازسوز هستند و نمی توان اظهار داشت که ۳ هزار ۵۰۰ دستگاه مابقی کل آلودگی هوای تهران را که حدود ۱۰ هزار تن برآورد می شود ایجاد می کنند. باباخانی با تکیه بر اینکه سیاهه انتشار نقشه راه است و مورد تائید همه دستگاههای مسئول قرار دارد اظهار داشت: عمده آلودگی هوا در نیمه دوم سال در ارتباط با ذرات معلق است که از دو منبع منابع متحرک و ثابت ایجاد می شود. وی افزود: از این میان ۴۰ درصد از سهم این آلاینده ها در ارتباط با منابع ثابت بوده و که شامل همه (نیروگاه ها، پالایشگاه ها، منابع آلاینده خانگی، تجاری و اداری) می شود. و ۶۰ درصد مابقی از مجموعه منابع متحرک شامل (کامیون ها، اتوبوس ها، خودورهای سواری و موتورسیکلت ها) می شود. معاون فنی و پژوهشی شرکت کنترل کیفیت هوا خاطرنشان کرد: طبق گزارش سیاهه انتشار، کامیون ها ۱۵.۷ درصد، اتوبوس ها به جز اتوبوس های شرکت واحد ۷.۴ درصد، اتوبوس های شرکت واحد ۵.۷ درصد، مینی بوس های دیزلی ۴ درصد از این سهم را به خود اختصاص می دهند اما خودرو های سواری ۱۴ درصد، موتورسیکلت ها ۱۰ درصد نقش دارند، ازاین رو ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد در مقابل دو میلیون خودروی سواری نقش قابل توجهی در تولید آلایندگی ندارند. وی تصریح کرد: مشکل بزرگ ما بر طبق این سهم بندی کامیون ها هستند که با عنایت به فرسودگی و آلایندگی بالایشان نباید در تهران تردد کنند. باباخانی اظهار داشت: وقتی از خودرو های سواری صحبت می نماییم باید بدانیم که ۱۴ درصد نقش با خودرو های سواری است که ۲ درصد از آلودگی شان اگزوز خارج می شود و ۱۲ درصد از آن از سهم فرسایش لاستیک و لنت است. وی ادامه داد: سواری ها در ۶ ماهه دوم سال با تولید عمده ذرات معلق نقش عمده ای دارند اما در نیمه نخست سال نقش کمرنگ تری دارند چون در تولید آلاینده های گازی نقش ۴۰ درصدی برای آنها برآورد شده است. معاون فنی و پژوهشی شرکت کنترل کیفیت هوا ضمن اشاره به اینکه آلودگی متمادی ۱۱ روزه هوای تهران (در آذرماه و اوایل دی ماه) به علت عدم وزش باد و تخلیه نشدن هوای آلوده پایتخت بوده است، اظهار داشت: کاهش محدودیت های ترافیکی سبب افزایش ترافیک و تولید بیشتر آلودگی در مرکز شهر شده بود. وی با یادآوری اینکه شاخصهای اندازه گیری هوا از آغاز سال ۹۹ سختگیرانه تر شده است اظهار داشت: هرچند آلودگی هوا اندک اندک به هوای تهران در این زمان اضافه می شد و میزان غلظت آلاینده های هوا نسبت به سال قبل کمتر بوده است اما به علت عدم وزش مناسب هوا تخلیه هوای ناسالم با سرعت کمتری اتفاق می افتاد و بنابراین آمار روزهای هوای ناسالم بالا رفت.


منبع:

1399/10/09
12:29:21
5.0 / 5
1235
تگهای خبر: آلودگی , باد , تردد , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه