تهران در دوران کرونا ساکت تر شده است

تهران در دوران کرونا ساکت تر شده است کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: با بیان ورود ویروس کرونا به کشور در اوایل اسفند ماه سال ۹۸ و اعمال محدودیت تردد در شهر از سوی دولت میانگین تراز صوتی ایستگاه های ثابت سنجش صوت هم در طول روز و شب تحت تاثیر قرار گرفت و نسبت به دو سال پیش از آن روند نزولی را نشان داد.



الهام کریمی در گفت و گو با ایسنا اضافه کرد: ارزیابی تغییرات زیست محیطی در طول یک بیماری همه گیری جهانی مهم می باشد چونکه فرصتی برای نظارت بر نحوه تاثیر تغییرات رفتاری بر شرایط محیطی محلی و منطقه ای است. از آن جایی که صدای ناشی از ترافیک جاده ای بیشترین سهم را در زمینه آلودگی صوتی داراست، با انتشار ویروس کرونا، اجرای برنامه های قرنطینه سراسری و وضع قوانین ترافیکی و به دنبال آن کاهش تردد وسایل نقلیه، آلودگی صوتی هم تحت تاثیر قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار داشت: با بیان ورود ویروس کرونا به کشور در اوایل اسفند ماه سال ۹۸ و اعمال محدودیت تردد در شهر از سوی دولت در چارچوب دورکاری کارمندان دولت و تعطیلی مراکز تجاری از اواسط اسفند ماه، میانگین تراز صوتی ایستگاه های ثابت سنجش صوت هم در طول روز و شب تحت تاثیر قرار گرفت و نسبت به دو سال پیش از آن روند نزولی را نشان داد.

کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: طبق نتایج ثبت شده توسط ایستگاه های این شرکت، میانگین تراز صوتی از ۱۵ تا ۲۹ اسفند نسبت به سالهای ۹۶ و ۹۷ در دوره زمانی روز به صورت میانگین حدود یک تا دو دسی بل و در دوره زمانی شب (۲۲ تا ۷ صبح) حدود ۲ تا ۳ دسی بل کاهش پیدا کرد. این روند در فروردین ماه سال ۹۹ هم ادامه داشت و با عنایت به شرایط جوی و بارش های تند بهاری کاهش سطح تراز صوت نسبت به دوره مشابه در سالهای ۹۷ و ۹۸ در حدود یک دسی بل کاهش را نشان داد.

وی با اشاره به اینکه در مناسبت های خاص مانند چهارشنبه سوری که هر ساله شاهد افزایش تراز صوت ایستگاه های صدا هستیم هم تغییرات سطح صدا چشم گیر بود، اظهار داشت: نکته جالب درمورد مقایسه میانگین تراز صوت در مراسم چهارشنبه سوری دو سال قبل این است که میانگین تراز صوت طی مراسم چهارشنبه سوری (حدود ساعت ۱۸ تا ۲۲) در سال ۹۸ به سبب همزمانی با شروع گسترش ویروس کرونا و سختگیرانه تر بودن قرنطینه، نسبت به همان ساعات در سال ۹۷ بین دو تا چهار دسی بل کاسته شده بود اما در سال ۹۹ با عادی تر شدن شرایط برای مردم، میانگین تراز صوت در تهران نسبت به سال ۹۷ یک تا سه دسی بل کاهش و نسبت به سال قبل یک تا دو دسی بل افزوده شد.
کاهش آلودگی صوتی در سایر کشورها
این عضو انجمن علمی هوای پاک ایران ضمن اشاره به این که اثرات کووید-۱۹ مانند دو روی یک سکه است، خاطرنشان کرد: در طول سال ۲۰۲۰، مقالات تحقیقاتی زیادی وجود داشت که ثابت کرد شرایط محیطی و اقلیمی به سبب قرنطینه یا محدویت های ترافیکی در مقیاس بزرگ درحال بهبود است. بعنوان نمونه شهر دوبلین در ایرلند دارای ۱۲ ایستگاه سنجش صوت است که در دوره قبل از قرنطینه، ۹ ایستگاه در۶۰ درصد زمان مورد بررسی، میانگین ساعتی تراز صدا بالاتر از حد استاندارد ۵۵ دسی بل و در زمان قرنطینه تنها سه ایستگاه در این شرایط بوده اند.

وی افزود: در تایوان هم تفاوت هایی در آلودگی صوتی قبل و هنگام شیوع COVID-۱۹ مشاهده شد. در شهر کانپور(Kanpur) هند هم با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط سنسورهای محیطی قابل حمل، میانگین سطوح نویز پیش از قرنطینه در بازه ۴۴.۸۵ تا ۷۹.۵۷ دسی بل و در حین قرنطینه در محدوده ۳۸.۵۵ تا ۵۷.۷۹ به ثبت رسید همینطور میزان آزاردهندگی صدا در مناطق مسکونی، صنعتی و آرام حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد.
راهکارهای کاهش آلودگی صوتی
این عضو انجمن علمی هوای پاک ایران با اشاره به اینکه با عنایت به اثرات منفی مواجهه با صدای بالاتر از حد استاندارد بر سلامت و ایمنی افراد، نظارت دقیق بر وضعیت آلودگی صوتی در مناطق پرخطر بسیار مهم می باشد، تصریح کرد: نصب ایستگاه های سنجش صدا در سرتاسر شهرها و ایجاد یک پایگاه داده پایش نویز مناسب می تواند به ارزیابی سطح صدا، شناسایی جوامع در معرض سطوح بالای آلودگی صوتی، بررسی اثربخشی استراتژی های کاهش آلودگی صوتی کمک نماید. از این طریق میتوان سلامت جامعه را ارزیابی کرد و تدابیر مناسب مدیریتی را برای حفاظت از سلامت شهروندان و محیط زیست اندیشید.

وی افزود: اجرای برنامه های قرنطینه سراسری و محدودیت های سفر سبب کاهش ترافیک و استفاده از بوق شد ازاین رو خیلی از جنبه های دوره قرنطینه را میتوان برای ابداع سیاست ها و دستورالعمل های جدید برای کاهش آلودگی صوتی در نظر گرفت. باآنکه اعمال قرنطینه یا حذف ترافیک از شهرها برای طولانی مدت امکان پذیر نیست اما استراتژی های مدیریت سختگیرانه ترافیک می تواند اثرات منفی آلودگی صوتی را کنترل کند.

کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: راهکارهایی مانند سیاست خودداری از بوق زدن، جایگزینی حمل و نقل شخصی موتوری با حالت حمل و نقل فعال مانند پیاده روی و دوچرخه سواری برای سفرهای کوتاه، مدیریت پارکینگ و محدود کردن وسایل نقلیه پر سر و صدا و انجام اقدامات آرام کننده ترافیک می تواند علاوه بر کاهش آلودگی صوتی، انتشار گازهای گلخانه ای را هم کم کند.

کریمی در انتها اظهار داشت: ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و پیاده راه های مناسب، افزایش امنیت مسیر، انتخاب مسیرهای با آلودگی صوتی کمتر مانند انتخاب معابر فرعی و آرام، ایجاد کمربندهای سبز در اطراف معابر و گنجاندن فضاهای سبز در شهرها سبب تشویق و افزایش انگیزه شهروندان در استفاده از حمل و نقل فعال خواهد شد. هم اکنون در خیلی از کشورها با جداسازی مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی با کمک رنگ های متنوع و شاد، تابلوهای مفهومی و آموزشی و عبور از مسیرهایی با چشم اندازهای زیبا بر جذابیت مسیر افزوده و باعث مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در این راستا شده اند.




1400/08/19
12:31:44
5.0 / 5
102
تگهای خبر: آلودگی , ارزیابی , بارش , پارك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه