رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست خبر داد

ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت های کاربراتوری از سال آینده در کلانشهرها

ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت های کاربراتوری از سال آینده در کلانشهرها رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست از ممنوعیت تردد تاکسی ها و موتورسیکلت های کاربراتوری بر طبق بخشنامه اصلاحی معاینه فنی از سال 1401 در کلانشهرهای در اولویت آلودگی آگاهی داد.



به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا محمد مهدی میرزایی قمی در یک برنامه تلویزیونی اظهار نمود: بطور معمول وقتی وارد فصل سرد سال می شویم آلودگی هوا بیشتر می شود. علت این مهم برودت هوا و عدم تخلیه آلودگی های تولیدی است. هرچقدر سرما شروع شود پایداری جوی و عدم وزش باد و بارندگی را داشته باشیم، آلودگی بیشتر می شود.

وی افزود: منابع تولید کننده آلودگی و خروج آلودگی و تهویه هوا دو عامل ثابت موثر در آلودگی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست توضیح داد: در سازمان حفاظت از محیط زیست، مطالعه سیاهه انتشار برای کلانشهرها را با همکاری دانشگاه تهران با رویکرد آلودگی هوا انجام دادیم که این مطالعه وضعیت آلودگی را در کلانشهرها مشخص می کند. منابع ثابت و منابع متحرک و سهم هریک از این دوعامل در هریک از کلانشهرها مورد ارزیابی قرار گرفتند.

میرزایی قمی اشاره کرد: شهرهای ما متفاوت هستند. عمده سهم عامل آلودگی برخی شهرها مانند تهران مربوط به منابع متحرک است. در بعضی شهرهای صنعتی سهم منابع ثابت بیشتر از منابع متحرک است. شهر اصفهان و اراک شرایط بدین صورت است و در بعضی شهرها مانند اهواز نیز پدیده گرد و غبار را داریم.

وی افزود: بیشتر در شش ماه دوم سال و به ویژه سه ماه آخر سال منابع متحرک دیزلی بیشترین سهم را در تولید آلاینده ها و ذرات معلق در تهران دارند. به عبارتی یک سوم از آلودگی ها مربوط به تردد وسایل نقلیه دیزلی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست اشاره کرد: معاینه فنی معاینه فنی نقشی اساسی دارد. محیط زیست درباره خودرو های صفر، مجوزهای زیست محیطی لازم را می دهد و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را درباره آنها اعمال می کند. از ال آینده استاندارد آلایندگی به یورو ۶ ارتقا می کند.

میرزایی قمی تصریح کرد: طبق قانون هوای پاک، خودرو ها چهارسال بعد از تولید باید برای معاینه فنی مراجعه کنند که این امر به پایش خودرو ها کمک می نماید.

وی در ادامه اظهار داشت: بخشنامه جدید برای معاینه فنی برای سال ۱۴۰۱ نوشته شده که بر طبق آن تردد تاکسی ها و موتورسیکلت های کاربراتوری در سطح کلانشهرهایی که اولویت آلایندگی دارند، ممنوعست همین طور ورود خودرو های سواری و موتورسیکلت های کاربراتوری به محدوده کاهش انتشار نیز ممنوع خواهد بود. پلیس راهور نیز باید در این بخش اعمال قانون کند و خصوصاً باید از تردد موتورهای کاربراتوری از سال ۱۴۰۱ جلوگیری شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست اشاره کرد: در بعضی نیروگاه ها از سوخت مازوت استفاده می شود اما پنج نیروگاه اصلی در شهرهای بزرگ پلمب شدند و سازمان محیط زیست هیچ مجوزی درباره مازوت سوزی صادر نکرده است و نمی نماید. وضعیت آلودگی و سلامت مردم برای ما مهمست و مجوزی نیز در این بخش صادر نکردیم.

میرزایی قمی اظهار داشت: در قانون هوای پاک ۳۴ ماده در ۲۵ محور اصلی داریم و حدود ۲۱ دستگاه اجرائی در این زمینه تکلیف دارند اما ۱۱ دستگاه اصلی احصا شدند که تکالیف اصلی را در این زمینه دارند. ۱۷۰ تکلیف در این بخش داریم که ۱۲۰ تکلیف مربوط به این ۱۱ دستگاه است.

وی افزود: باید نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی اتفاق بیفتد. آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی نسبت به وسایل مشابه، ۴ تا۵ برابر است. وزارت کشور در این بخش وظیفه دارد توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام دهد. همین طور اسقاط وسایل نقلیه فرسوده را داریم اما متاسفانه این بحث در کشور معطل مانده است و این بخش در دوره ای با واردات خودرو گره خورده بود. از سال ۹۸ که واردات ممنوع گردید این اتفاق معطل شد اما یک قانون دیگر داشتیم که خودروسازان داخلی را موظف به اسقاط خودرو کرده بود. پیگیر اصلاح این قانون بودیم و در انتهای دولت یازدهم مصوب کردیم و اما وزیر صمت دولت دوازدهم اعلام نمود که این مصوبه مقابل خودروسازان داخلی است و هم اکنون هیچ اسقاطی نداریم.

به گزارش روابط عمومی برنامه در انتهای الوند، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست اشاره کرد: در سال ۱۳۹۹، ۲۱ هزار و ۶۸۰ تن را به علت آلودگی هوا از دست دادیم که رقم قابل توجهی است. چطور برای کرونا ستاد ملی تشکیل دادیم و همه برای حل مسئله متحد شدند باید به همین نحوه درباره آلودگی هوا ستاد ملی داشته باشیم و درغیراینصورت اتفاق مثبتی نمی افتد. در سال ۱۳۹۹ هزینه آسایش از دست رفته ۳۰ میلیارد دلار بوده است. خسارت آلودگی بر سلامت مردم نیز بیش از ۱۰۶ هزار میلیارد تومان است. بدین جهت باید در این بخش سرمایه گذاری نماییم و تا آن زمان که بودجه نگذاریم و پیگیری نکنیم، مسئله حل نمی گردد.




1400/09/08
22:08:01
5.0 / 5
1713
تگهای خبر: آسایش , آلودگی , ارزیابی , باد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه