سندی برای تحول، ۲۶

ایجاد ۳۴۰۰ نهالستان در مدارس جلوه دیگری از اجرای سند تحول

ایجاد ۳۴۰۰ نهالستان در مدارس جلوه دیگری از اجرای سند تحول گل سپید: از تدوین کتاب انسان و محیط زیست تا ایجاد حدود 3400 نهالستان در مدارس همچون اقداماتی است که وزارت آموزش وپرورش در دولت سیزدهم برای توجه بیشتر به محیط زیست اجرائی کرده است.



به گزارش گل سپید به نقل از مهر، سند تحول بنیادین آموزش وپرورش یک سند بالادستی برای سیاستگذاری و جریان دهی به کارهای درون مدرسه است.
بر اساس سند تحول، دانش آموز باید ۶ ساحت تربیتی را فرا بگیرد که این ۶ ساحت شامل تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تعلیم و تربیت زیباشناختی و هنری، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای و تعلیم و تربیت علمی و فناورانه است.
در این راستا اقدامات و کارهایی که بیشترین همخوانی را با ۶ ساحت تربیت دارند؛ اجرائی شده و یا بصورت جدی تر پیگیری می شود.
یکی از این اقدامات کاشت درخت و توجه به محیط زیست و فضای سبز در مدارس است. طرح هر مدرسه یک نهالستان هم برای توجه همه جانبه به امر درختکاری در مدارس اجرائی شده است.
رضامراد صحرایی وزیر آموزش وپرورش سال قبل در مراسم افتتاح طرح هر مدرسه یک نهالستان اظهار داشت: کاشت درخت یک اقدام تحولی است که در تمامی ساحت های آن مصداقش وجود دارد؛ برای مثال در ساحت دینی یک حسنه است، در ساحت اجتماعی- سیاسی یک اقدام فرهنگی و اجتماعی، در ساحت زیستی و بدنی خدمت به محیط زیست و در امتداد اصل ۵۰ قانون اساسی است یا در ساحت فناورانه اقدامی عالمانه است چونکه کودکان می دانند از چه علمی استفاده شده تا بهترین ثمر را بدهد.
وزارت آموزش وپرورش به عنوان متولی اصلی آموزش و ارتقای مهارت های زیستن سالم در دانش آموزان، در تلاش است تا با ارائه اهداف، برنامه ها، سیاست ها و کارهای خودش با استناد به اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین، نشان دهد اقدامات این وزارتخانه منطبق بر یک الگوی کلی است مه این الگو هم همان سند بالادستی سندتحول با تأیید مقام معظم رهبری است.


آیا درختکاری در مدارس به یک فرهنگ تبدیل می شود
صحرایی در همان مراسم افتتاح طرح هر مدرسه یک نهالستان با اعلان اینکه اگر کاری به فرهنگ تبدیل گردد ماندگار است، اظهار داشت: ساختن فرهنگ و نهادینه کردن درختکاری ضامن یک محیط زیست باشکوه و پرنشاط برای آینده ایران است. این کار خوب که به همت وزارت جهاد کشاورزی و حمایت و پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش برگزار شده نمادی است از این ایده که باهم هیچ غیر ممکنی وجود ندارد و آنرا تقدیم می نماییم به تمامی شهدای گرانقدر، شهدای دانش آموز و معلم که برای حفظ این کشور جان فشانی کردند.
با این وجود، همکاری آموزش وپرورش با وزارت جهاد کشاورزی آن گونه که انتظار می رفت؛ توسعه پیدا نکرد؛ با اینحال دفتر سلامت و تندرستی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش معتقد می باشد این طرح با موفقیت درحال اجراست و اقدامات ذیل در امتداد نیل به اهداف سندتحول دراین زمینه در دستور کار است:
۱. انعقاد تفاهم نامه همکاری فیمابین سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش وپرورش و تدوین و ابلاغ شیوه نامه اجرائی
۲. ایجاد کارگروه محیط زیست در سطح حوزه ستادی وزارت آموزش وپرورش
۳. تدوین فاکتورهای محیط زیستی در کارگروه کشوری وزارت آموزش وپرورش
۴. تدوین کتاب" انسان و محیط زیست" برای دانش آموزان پایه یازدهم متوسطه
۵. آموزش اعضای تشکل دانش آموزی سفیران سلامت در عرصه صیانت از محیط زیست در قالب کتاب راهنمای خود مراقبتی سفیران سلامت
۶. اجرای گسترده مراسم دانش آموزی در مناسبت های محیط زیستی: روزهوای پاک (۲۹ دی ماه)، روز درختکاری (۱۵ اسفندماه)
۷. بهره گیری از ظرفیت سفیران سلامت دانش آموزی با هدف ترویج فرهنگ محیط زیست سالم در قالب برنامه رادیویی صدای سفیر سلامت دانش آموزی (در پویش محیط زیست این برنامه بیش از ۵۰۰۰۰ دانش آموز شرکت کردند)
۸. آموزش های حضوری و مجازی با بهره گیری از کانال های مورد تأیید وزارت آموزش وپرورش در شبکه شاد
۹. اختصاص ۲ واحد درسی با عنوان سلامت، بهداشت و صیانت از محیط زیست در واحدهای عمومی برنامه درسی کلیه رشته های دانشگاه فرهنگیان
۱۰. اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت با عنوان مدیریت زیست محیطی ویژه کلیه همکاران فرهنگی
۱۱. اجرای جشنواره مجازی روز طبیعت ویژه فرهنگیان
۱۲. اجرای طرح های زیست محیطی در مدارس کشور (ساعتی با محیط بان، محیط یار و مدارس زیست محیطی، خانه های محیط زیست)
۱۳. در امتداد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی حدود ۳۴۰۰ نهالستان با عنوان طرح "هر مدرسه یک نهالستان" در مدارس کشور به وجود آمده است.



عدد ۳۴۰۰ نهالستان در مدارس با آنکه نشان میدهد وزارت آموزش وپرورش در راه توسعه فضای سبز مدارس کوشیده است؛ با اینحال هنوز تا تحقق نخستین وعده ها دراین زمینه راهی طولانی مانده است.
یوسف نوری وزیر سابق آموزش وپرورش در آغاز دولت سیزدهم، توسعه درختکاری در مدارس را وعده داده بود و در روز ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: ۴۰ هزار درخت در مدارس تا پایان فروردین ۱۴۰۱ کاشته می شود و همیاران محیط زیست را در مدارس فعال خواهیم کرد.
نوری همان زمان این وعده را داده بود که در همه مدارس فضای سبز قابل توجهی راه اندازی خواهد شد. موضوعی که باتوجه به تعداد مدارس و فضاهای موجود در آن می تواند علاوه بر تقویت شیوه های تربیتی و آموزشی، سرانه فضای سبز در کشور را هم بالا ببرد.
توسعه طرح های تحولی اجرائی شده و اجرای طرح های بر زمین مانده سند تحول بنیادین آموزش وپرورش از مطالبی است که انتظار می رود در ایام پایانی این دولت بیشتر به آن توجه گردد و دولت آینده هم بصورت جدی تر به اجرای آنها توجه کند.


منبع:

1403/03/20
09:44:55
5.0 / 5
205
تگهای خبر: باد , بهداشت , دانش , دما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه