سالانه 500 هزار خودرو فرسوده در کشور باید اسقاط شود

سالانه 500 هزار خودرو فرسوده در کشور باید اسقاط شود به گزارش گل سپید، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار داشت: طبق قانون هوای پاک و برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف است سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند.


احمد طاهری، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به نقش پررنگ ناوگان فرسوده در آلودگی هوا اظهار داشت: یکی از قسمتهایی که هم مصرف سوخت بالایی دارد و هم میزان انتشار آلاینده های آن قابل توجه است، خودرو های فرسوده می باشند. بطور میانگین، هر خودروی فرسوده حدود ۹ برابر یک خودروی غیر فرسوده آلودگی تولید می کند که این مورد اهمیت این بخش از ناوگان حمل و نقل را بسیار برجسته تر می سازد. وی با استناد به داده های اندازه گیری شده در تهران اضافه کرد: ۱۰ درصد ناوگان خودرویی تهران که به طور عمده شامل خودرو های فرسوده می باشند، مسئول تولید حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل آلاینده های انتشار یافته در این شهر می باشند. این ارقام به وضوح نشان داده است که تاثیر خودرو های فرسوده بر آلودگی هوا بسیار قابل ملاحظه است. طاهری افزود: در خیلی از کلان شهر های کشور همچون تهران و مشهد، بخش عمده ای از انتشارات آلاینده ها در ارتباط با ناوگان حمل و نقل است و دراین میان، ناوگان فرسوده نقش بسزایی در افزایش آلودگی ایفا می کند. این میزان آلودگی بدون شک تاثیر مستقیمی بر سلامت عمومی جامعه دارد. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم تصریح کرد: مطالعات انجام شده توسط وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور نشان داده است که سالانه بیشتر از ۴۰ هزار مورد مرگ ومیر در کشور به علت انتشار ذرات معلق برآورد می شود. با عنایت به سهم بالای منابع متحرک در تولید این ذرات و نقش پررنگ خودرو های فرسوده در بین این منابع، نوسازی ناوگان فرسوده همواره بعنوان یکی از مهم ترین اولویت ها در کاهش آلودگی هوا مطرح بوده است.

ناوگان موتورسیکلت فرسوده همچنان بلاتکلیف

طاهری ضمن اشاره به الزامات قانونی موجود برای خروج ناوگان فرسوده از چرخه تردد کشور، اعلام نمود: مطابق قانون هوای پاک و برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف است سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند. وی ادامه داد: در سالهای گذشته، بخصوص در سال ۱۳۹۹، روند اسقاط خودرو ها تقریبا به صفر رسید و این مساله سبب انباشت بالای خودرو های فرسوده در کشور شد. به قول طاهری، هم اینک حدود ۲۷ میلیون دستگاه ناوگان فرسوده در کشور وجود دارد که از این تعداد بیشتر از ۱۱ میلیون دستگاه در ارتباط با موتورسیکلت ها ست. وی تصریح کرد: این بخش از ناوگان مصرف سوخت بالایی دارد و سهم قابل توجهی در انتشار آلاینده ها دارد. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در ادامه اظهار داشت: بعد از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و همینطور آیین نامه ماده ۱۰ این قانون در هیأت وزیران، شاهد افزایش نرخ اسقاط خودرو ها بودیم، بگونه ای که در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۷۰ هزار خودرو و در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ هزار خودرو از رده خارج شدند. با این وجود، این اعداد هنوز با نیاز کشور و حجم ناوگان فرسوده فاصله بسیاری دارد. وی یکی از نقاط ضعف جدی فرایند فعلی اسقاط را ناتوانی آن در مدیریت ناوگان موتورسیکلت دانست و اضافه کرد: فرایند اسقاط هم اکنون نتوانسته بشکل قابل قبولی در مورد ناوگان موتورسیکلت عمل کند و این بخش از ناوگان همچنان در چرخه تردد باقیمانده است. این مساله یکی از برنامه های دارای اولویت بالای ماست و در تلاشیم با اصلاح آیین نامه مربوطه، زمینه اولویت دهی به اسقاط موتورسیکلت های فرسوده هم فراهم گردد.

اصلاح آیین نامه ماده ۱۰ برای تسریع اسقاط ناوگان فرسوده و نوسازی حمل و نقل عمومی ضروری است

طاهری ضمن اشاره به وضعیت فعلی فرایند اسقاط ناوگان فرسوده در کشور، تاکید کرد: هم اکنون مهم ترین مکانیزم اجرایی برای اسقاط، همان مکانیزمی است که در قانون ساماندهی صنعت خودرو پیشبینی شده است. بر طبق این قانون، خودروسازهای داخلی موظف اند به ازای تولید هر چهار خودرو، یک خودرو فرسوده را از رده خارج کنند. همینطور واردکنندگان خودرو هم موظف اند به ازای واردات خود، فرایند اسقاط را انجام دهند. وی ادامه داد: در کنار این سازوکار، در صورتیکه گواهی اسقاط در کشور موجود نباشد، تولیدکنندگان می توانند به جای عرضه گواهی اسقاط، یک و نیم درصد از مبلغ خودرو را به صندوق تعیین شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) واریز نمایند. با این وجود، این یک و نیم درصد بسیار کمتر از هزینه واقعی موردنیاز برای اسقاط ناوگان فرسوده است و در نتیجه، آیین نامه های در ارتباط با ماده ۱۰ باید بگونه ای اصلاح شوند که تمرکز بیشتری بر اسقاط واقعی ناوگان فرسوده داشته باشند، نه صرفا دریافت مبلغ جایگزین. طاهری خاطرنشان کرد: اسقاط ناوگان فرسوده دارای اولویت بالاتری برای کشور است؛ چه از نظر کاهش ناترازی انرژی و چه از منظر کاهش آلودگی هوا. وی تصریح کرد: باید سازوکارهایی برای تشویق به خروج ناوگان فرسوده از چرخه تردد تدوین شود، بخصوص در قسمت حمل و نقل عمومی که با عنایت به پیمایش بالا، می تواند تأثیرات قابل توجهی بر مصرف سوخت و میزان آلایندگی هوا داشته باشد. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم ضمن اشاره به منابع مالی حاصل از واریز یک و نیم درصد مبلغ خودرو به صندوق وزارت صمت، اظهار داشت: در سال گذشته، با همکاری وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاههای متولی، برنامه ریزی خوبی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شد و مصوبه شورایعالی اقتصاد هم در این خصوص دریافت گردید. یکی از این برنامه ها اعطای وام برای نوسازی ۶۰۰۰ دستگاه تاکسی در شهر تهران است که مقرر است با تاکسی های برقی جایگزین شوند. بر مبنای برنامه ریزی ها، این فرایند بزودی آغاز خواهد شد. طاهری همینطور از همکاری با وزارت نفت برای جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی کاربراتوری با موتورسیکلت های برقی اطلاع داد و اظهار داشت: این برنامه با اولویت موتورسیکلت های کار در کلان شهرها در دست تدوین است و امیدواریم سال جاری بتوانیم تعداد قابل توجهی از موتورسیکلت های کار را با نمونه های برقی جایگزین نماییم. این اقدام هم اهمیت بالای ی در کاهش آلایندگی هوا و مصرف سوخت خواهد داشت.


منبع:

1404/03/04
13:27:14
5.0 / 5
17
تگهای خبر: آلودگی , بهداشت , پزشك , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان گل سپید در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه ؛ گل سپید، زیبایی را به خانه خود بیاورید. گل ها و گیاهان با قیمت ارزان