رویداد پیچینگ آی فیلم پل ارتباطی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان فیلم کوتاه است

رویداد پیچینگ آی فیلم پل ارتباطی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان فیلم کوتاه است به گزارش گل سپید، دبیر «نخستین رویداد پیچینگ آی فیلم» اظهار داشت: این رویداد سکوی ارتباطی میان تولیدکنندگان و عرضه کنندگان فیلم کوتاه خواهد بود.


احسان کاوه، دبیر اولین رویداد پیچینگ آی فیلم، در نشست خبری با نمایندگان رسانه ها، ضمن تبریک هفته وحدت اظهار داشت: این روز ها مقارن با ۱۵۰۰امین سالروز میلاد حضرت رسول (ص) است که برای بشریت خیر و نیکی به دنبال داشته است. همینطور ۱۵امین سالگرد تأسیس شبکه آی فیلم را پیش رو داریم که همگی فرصتی مغتنم برای کلید زدن این رویداد به شمار می روند.
وی ادامه داد: برپایه سند تحول سازمان صدا و سیما وظیفه داریم نقش عدالت گستری در تولید و توزیع آثار و امور رسانه ای داشته باشیم. در حوزه صنایع وقتی مقرر است محصول جدیدی تولید شود، صاحب ایده، نمونه محصول را در جمعی ارائه می کند و سرمایه برای تولید انبوه آن تامین می کند؛ اما در صنایع خلاقه ما با محصول یکتا روبه روییم. 
دبیر نخستین دوره پیچینگ آی فیلم تصریح کرد: گاهی اوقات پیش می آید که فردی اثر خلاقش را نتوانسته خوب ارائه کند و دراین خصوص شبهه ایجاد می شود. بر این اساس شیوه چارچوب مندی برای ارائه ایده مطرح گردیده است که «پیچینگ» نامیده می شود و طی آن، صاحبان ایده در فرصت های معینی با مخاطبان خودشان (سرمایه گذاران، خریداران و... ) گفت و گو می کنند و چنان که معمول است در یک مدت زمان هفت دقیقه ای امکان ارائه برای یک کار فراهم می شود.
کاوه اضافه کرد: ما انتظار داریم برای پیچینگ یک کلمه فارسی وجود داشته باشد. در داخل کشور باید هم صاحبان ایده بیاموزند که چه طور پیچ کنند و هم شنوندگان این بخش در جریان قرار بگیرند، تا فرصت تولید برای همه افراد توانمند به صورت عادلانه برقرار شود. در جلسه پیچینگ حتی این امکان وجود دارد که هر سرمایه گذار به اندازه خود سرمایه گذاری کند.
وی توضیح داد: پیچینگ برای محصول حرفه ای برگزار می گردد و آماتوری نیست؛ وقت سرمایه گذار اجازه نمی دهد که شنونده فردی فقط بالقوه فیلمساز باشد. به این جهت شخص سخنران در جلسه پیچینگ باید اثبات کند می تواند کارش را به محصول غائی (فیلم) تبدیل کند.
کاوه خاطرنشان کرد: در این رویداد، پیچینگ را با فیلم کوتاه آغاز کردیم و در این چارچوب فردی که صاحب طرح است، توضیحاتی تخصصی و روش مند می دهد، سرمایه گذاران می شنوند و به صورت شفاف چگونگی حمایت خودرا از طرح های موردپسندشان اعلام می کنند.
دبیر نخستین دوره پیچینگ آی فیلم عنوان کرد: در یک مجموعه فرهنگی دیگر کشور، پیشتر این مورد را در حوزه انیمیشن اجرا کردیم که برکات بسیار زیادی داشت و حجم زیادی از شرکت های انیمیشن ساز شناسایی شدند. در شبکه آی فیلم نیز این ایده عنوان شد تا تجربه پیچینگ را در بخش فیلم کوتاه انجام دهیم و با فیلمسازان ارتباط بگیریم. 
کاوه تصریح کرد: شبکه آی فیلم متشکل از چهار کانال است؛ فارسی و دری (آی فیلم ۲)، انگلیسی و عربی. گستره جغرافیایی ای که از آن بازخورد می گیریم، شامل این چهار بخش است و این ظرفیت پای کار آمده که با همکاری اهالی رسانه بتوان نقش گسترش عدالت در تولید و توزیع را تبیین و نمونه عینی ایجاد کرد.
وی اظهار داشت: ما اعلام می نماییم بعد از انتشار رسمی فراخوان، از اول مهر این امکان برای فعالان حوزه فیلم کوتاه وجود دارد تا طرح ها و ایده های خودرا در حوزه فیلم کوتاه، در سایت رویداد ثبت کنند و در ادامه، در ۹۰ روز اهتمام می شود با آموزش های متعدد، اطلاعات و مهارت های پیچینگ به آنان ارائه شود که البته به صورت برخط برگزار می گردند و افراد ثبت نام کننده از ایران و نقاط مختلف جهان، از آنها بهره مند می شوند.
وی خاطرنشان کرد: مقارن با جشنواره صبح، رویداد پیچ را برگزار می نماییم. در جریان رویداد از ظرفیت خریداران شرکت کننده در بخش بازار جشنواره فیلم بامداد نیز بهره برداری می نماییم که ظرفیتی مهم و پرارزش است و جنبه بین المللی کار را تقویت می کنند. شبکه آی فیلم نیز فارغ از این رویداد، همچون دیگر شبکه های برون مرزی و معاونت سیما مخاطب این رویداد است و از صاحبان پلت فرم ها و سرمایه گذاران و علاقمندان در بخش های مختلف دولتی و... نیز دعوت می شود. همینطور هم اندیشی می نماییم بخش خصوصی نیز در این جلسات حضور داشته باشد.
به قول کاوه، در دوره های بعد پیچ معکوس را هم خواهیم داشت؛ وقتی شبکه سازی با تولیدکنندگان ایجاد شود، سفارش دهندگان به میدان می آیند و پیچ معکوس هم محقق می شود.
وی ضمن اشاره به نقش رسانه ها در این بخش اظهار داشت: همه این موارد به تبیین اهالی رسانه نیاز دارد. پس از تولید آثار، مصادف با هفته وحدت در سال آتی، جشن تلویزیونی برگزار می نماییم و به برگزیدگان جایزه می دهیم.
کاوه عنوان کرد: ما فیلتری برای طرح نداریم و تحت قانون اساسی ایران فعالیت می نماییم. طرح ها بر این اساس تأیید می شود و سلیقه ای عمل نمی نماییم. همینطور فرد باید اثبات کند توانمند است. به کسی که فقط ایده ای به فکرش رسیده، نمی توانیم سرمایه گذار وصل نماییم و بعد متوجه شویم شخص کارش این نیست.
وی درباره ی تنوع مخاطبان طرح ها در این عرصه، اضافه کرد: ممکنست پلتفرمی بیاید و اثری که فلان شبکه نمی خواهد، او پخش کند؛ برای اینکه هرکسی برپایه مأموریت خودش اقدام می کند.
وی در جواب پرسشی درباره ی چرایی تولید مشترک فیلم در آی فیلم با تاجیکستان اظهار داشت: شبکه آی فیلم، یک شبکه بازپخش صرف سریال ها نیست. فیلم های سینمایی هم در دایره توجه و پخش آی فیلم اند و ما در هفته هشت فیلم سینمایی پخش می نماییم. ما اداره کل تولیدات نمایشی معاونت برون مرزی را هم داریم که برای جذب مخاطب خارجی و داخلی تولیداتی دارد، مثل سریال ناریا یا گیلدخت و مجموعه هایی که تولید و پخش شده و در امتداد این سیاستها سریال، مینی سریال یا فیلم سینمایی هم می سازیم. آی فیلم هم در پشت این تولید دنبال مخاطب خود است و قدم در راه سرمایه گذاری مشترک گذاشت که پیچیدگی های خاص خودرا دارد. فیلم «ماهی در قلاب» با این سیاست ساخته شده است.
ایشان سپس به نمایندگان رسانه ها اظهار داشت: ما برگزارکننده هستیم و ذائقه و سلیقه ای را به این پروسه تزریق نمی کنیم؛ کمااینکه شبکه آی فیلم خودش از مستمعان جلسات پیچینگ خواهد بود. کار ما ایجاد فضای عرضه و تقاضاست و در هر دو سمت باید فرهنگ سازی شود. این پدیده نوپاست و برگزارکننده فقط فرصت برای ملاقات تولیدکننده و عرضه کننده به وجود می آورد.
دبیر نخستین دوره پیچینگ آی فیلم خاطرنشان کرد: در کشور های مختلف این روند (پیچینگ) در تولید آثار هنری وجود دارد. انجمن سینمای جوانان یا بخش های مشابه دیگر هم می توانند در یکی از بخش های این رویداد قرار بگیرند. سکو کارش ایجاد ملاقات است؛ نمایندگان نهاد های متولی فیلم کوتاه و دست اندرکاران این حوزه می توانند در هر دو سمت (عرضه یا تقاضا) حضور یابند. ما به این گفتمان سازی کمک و از ظرفیت هر دو طرف استفاده می نماییم.
وی ادامه داد: در آی فیلم برنامه تخصصی برای حوزه فیلم کوتاه داریم که حضور فعالی در بخش فیلم کوتاه و شبکه ارتباطی گسترده ای دارد و ایده برگزاری رویداد پیچینگ از این برنامه آغاز شد. بر این اساس ما به این طرح رسیدیم که می توانیم عامل جدی در ایجاد این سکوی تعامل بخش عرضه و تقاضا باشیم.
کاوه با اشاره به اینکه متقاضیان از کشور های مختلف می توانند در رویداد پیچینگ آی فیلم شرکت نمایند، اظهار داشت: این فراخوان در گستره آی فیلم در کشور های تاجیکستان، افغانستان و فارسی زبانان منطقه، انگلیسی زبان ها و حوزه زبان عربی جذب علاقه مند می کند و مخاطبان ما از سرتاسر دنیا می توانند در رویداد پیچینگ شرکت نمایند. آی فیلم اینجا مستمع است و بر مبنای مأموریتش در هریک از چهار بخش، اثری را ممکنست قبول کند و پخش کند. همه این موارد با قرارداد پیش می رود و شکل بطورکامل حقوقی دارد. ایده های ثبت شده در سایت ما نیز جنبه قانونی دارد و میتوان به این ثبت استناد شود.
وی با اشاره به اینکه چنین رویداد هایی در دنیا سال هاست که برگزار می شود، توضیح داد: افق ما در سالهای آینده ورود افراد به پروسه سریال سازی و ساخت فیلم سینمایی است. در فیلم کوتاه توقف نمی نماییم و برای فیلم کوتاه هم در فراخوان چارچوبی داریم به این شکل که حداقل زمان فیلم کوتاه برای ارائه طرح ۵ دقیقه درنظر گرفته شده. با شناسایی این افراد ممکنست آنان را به تهیه کننده حرفه ای وصل نماییم تا اثر بلند یا مینی سریال بسازند.
دبیر نخستین دوره پیچینگ آی فیلم عنوان کرد: در این دوره فقط به فیلم کوتاه می پردازیم و انیمیشن مد نظر ما نیست. در چشم انداز ما انیمیشن وجود دارد؛ اما این دوره فقط بر فیلم کوتاه متمرکزیم.
کاوه اظهار داشت: بسته به کشور ها و افراد درباره ی آنلاین یا حضوری بودن پیچینگ تصمیم گیری می شود. خیلی از شرکت های دنیا امروز تولیدات خودرا از راه پیچینگ می گیرند و این اتفاق آنلاین رخ می دهد. تلاش می نماییم تا جایی که بشود پیچینگ حضوری اتفاق بیفتد؛ اما آموزش های ما بطور قطع آنلاین خواهد بود، برای اینکه برای کاربر دشوار می باشد دو تا سه ماه برای آموزش حضور یابد.
در آغاز این جلسه شیدا اسلامی مدیر روابط عمومی این رویداد اظهار داشت: هم زمان با ولادت حضرت رسول و ۱۵ امین سالگرد تأسیس آی فیلم شاهد برگزاری این رویداد با رویکرد فیلم کوتاه هستیم که در امتداد سیاستهای کلان شبکه آی فیلم است.
وی ادامه داد: میزبان اصلی این رویداد همکاران ما در شبکه آی فیلم هستند و رویداد پیچینگ آی فیلم بعد از سه دوره برگزاری جشنواره صبح، گام بلند دیگر معاونت برون مرزی صداوسیما در راه تحقق اهداف آن در حوزه بین الملل شمرده می شود که این دفعه به صورت ویژه بر حوزه فیلم سازی متمرکز است.
به اجمال، در حوزه صنایع وقتی قرار است محصول جدیدی تولید شود، صاحب ایده، نمونه محصول را در جمعی ارائه می کند و سرمایه برای تولید انبوه آن تامین می کند؛ اما در صنایع خلاقه ما با محصول یکتا روبه روییم. در جلسه پیچینگ حتی این امکان وجود دارد که هر سرمایه گذار به اندازه خود سرمایه گذاری کند.
وی توضیح داد: پیچینگ برای محصول حرفه ای برگزار می شود و آماتوری نیست؛ وقت سرمایه گذار اجازه نمی دهد که شنونده فردی فقط بالقوه فیلمساز باشد. به این جهت شخص سخنران در جلسه پیچینگ باید اثبات کند می تواند کارش را به محصول غائی (فیلم) تبدیل کند.
کاوه تصریح کرد: در این رویداد، پیچینگ را با فیلم کوتاه شروع کردیم و در این چارچوب فردی که صاحب طرح است، توضیحاتی تخصصی و روش مند می دهد، سرمایه گذاران می شنوند و به شکل شفاف چگونگی حمایت خودرا از طرح های موردپسندشان اعلام می کنند.
دبیر اولین دوره پیچینگ آی فیلم اظهار داشت: در یک مجموعه فرهنگی دیگر کشور، پیش تر این مورد را در حوزه انیمیشن اجرا کردیم که برکات بسیار زیادی داشت و حجم زیادی از شرکتهای انیمیشن ساز شناسایی شدند.
1404/06/18
09:40:14
5.0 / 5
36
تگهای خبر: سایت , شركت , محصول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان گل سپید در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه ؛ گل سپید، زیبایی را به خانه خود بیاورید. گل ها و گیاهان با قیمت ارزان