گزارش گل سپید؛

هوای پاك آرزویی محال نیست

هوای پاك آرزویی محال نیست به گزارش گل سپید توقف مصرف سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند باید یک اقدام همیشگی باشد چون که مردم شهرهای اراک و شازند برای هوای پاک و بدون آلودگی لحظه شماری می کنند.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- فریده خدادادی: آذرماه سال جاری استان مرکزی از نخستین استان هایی بود که فرآیند سوزاندن مازوت به منظور تأمین برق نیروگاه شازند را انجام داد، غافل از اینکه این فرایند خسارات بسیاری را به دنبال داشته است و راهی شدن ۱۴۴ بیمار تنفسی در ایام کرونایی از آلودگی هوا به مراکز درمانی خود گواه این مورد است. در گزارش قبلی خبرنگار مهر تحت عنوان «مازوت» نفس مردم را به شماره انداخت که در ۱۱ بهمن ماه منتشر گردید به اثرات خطرناک مازوت سوزی اشاره شد به صورتی که نیروگاه حرارتی شازند با ۶.۵ میلیون لیتر مازوتی که می سوزاند، نزدیک به ۴۵۰ تن انواع آلاینده ها را وارد محیط می کند که خطرناک ترین نوع آلاینده ها دو آلاینده دی اکسید گوگرد و ذرات کوچک تر از ۲.۵ میکرون است که اثرات مخربی بر سلامت شهروندان دارد.
ذرات ۲.۵ میکرون ازجمله خطرناک ترین نوع آلاینده ها محسوب می شوند چون به صورت مستقیم وارد نایژک در ریه شده و باعث ضایعات حاد تنفسی و مشکلات قلبی می شود.

از طرفی بر مبنای مطالعات صورت گرفته دی اکسید گوگرد باعث مشکلات استخوانی، عروقی و بیماری های ریوی می شود و نیروگاه حرارتی شازند در زمان مازوت سوزی خود ۴۵۰ تن از این آلاینده ها را وارد ریه شهروندان می کند که بسیار خطرناک می باشد.
با وجود تأثیرات مخرب مازوت سوزی و آلاینده های که وارد محیط می ساخت، باید این فرایند از جانب مسئولین ارشد استانی متوقف می شد اما همچنان این روند مازوت سوزی ادامه پیدا کرد.
استاندار مرکزی هفتم بهمن ماه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در اراک اظهار کرده بود که میزان مصرف برق در استان مرکزی یک هزار و ۱۰۰ مگاوات است، در صورتیکه تولید نیروگاه شازند ۹۰۰ میلیون مگاوات ارزیابی شده است. در شرایط عادی برای مصرف برق در استان ۲۰۰ مگاوات کمبود برق وجود دارد که از استان های همجوار تأمین می شود. البته شرکت ملی گاز باید تلاش و همکاری را در حفظ سهمیه گاز نیروگاه شازند را در دستور کار قرار بدهد.

به گفته ویُ نیروگاه شازند مجوز مصرف سوخت مازوت بیشتر از میزان تعیین شده را ندارد بنابراین به میزانی که شرکت ملی گاز ایران سهمیه سوخت نیروگاه شازند را کم کند به همان اندازه تولید برق هم در نیروگاه کاسته می شود.
جنگل کاری حد فاصل شازند و اراک در جهت کاهش آلودگی هوا
استاندار مرکزی، ضمن اشاره به اینکه تمام تلاش مجموعه مدیریتی استان مرکزی پیشگیری از مصرف بیش از اندازه مجاز مازاد و نیروگاه شازند است، گفته بود که بر مبنای نشستی با مسؤلان سه واحد تولیدی نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی شازند مقرر شد این سه واحد یک هزار هکتار جنگل کاری در حد فاصل شازند و اراک انجام دهند تا بخشی از آلودگی هوای ناشی از فعالیت آنها کنترل و کاهش پیدا کند.
استاندار مرکزی در مورد مصرف مازوت در نیروگاه شازند پاسخگو باشد
همچنان مازوت سوزی نیروگاه شازند ادامه داشت تا اینکه در روز ۲۸ بهمن ماه، سمن های در رابطه با محیط زیست استان مرکزی با انتشار نامه ای سرگشاده، خواهان حضور استاندار در پارلمان محلی شهر اراک و پاسخگویی در مورد دلیل مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند شدند.
در صحن علنی شورای اسلامی شهر اراک نامه سرگشاده سمن های فعال در حوزه محیط زیست استان مرکزی با عنوان «درخواست دعوت از استاندار مرکزی برای پاسخگویی پیرامون مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند» توسط دبیر شورا قرائت شد.
در این نامه ضمن قدردانی از اعضای شورای شهر اراک به علت کوشش برای ایجاد شفافیت برای پاسخگویی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی به تشکل ها و رسانه ها در مورد آلودگی هوای اخیر ناشی از مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه شازند، تصریح شد که: «متأسفانه با عدم حضور و پاسخگویی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی، روند پیگیری آلودگی هوای اراک به نتیجه مطلوب نرسید. بنا بر این به استحضار می رساند علیرغم پیگیری های مختلف تشکل های مردم نهاد از همه راه های قانونی ممکن برای دفاع از حق سلامت شهروندان همچون مطالبه گری در جلسات رسمی، اطلاع رسانی از راه رسانه ها، نامه نگاری و در نهایت اعلام جرم که به امضای حدود پنج هزار و ۵۰۰ شهروند هم رسیده است، متأسفانه مسئولین مربوطه بدون توجه به ضرورت پاسخگویی به جامعه و مطالبات نهادهای مدنی در این زمان، مصرف سوخت مازوت را هم بالا بردند و ایجاد آلودگی چند برابر حد مجاز، باعث به خطر انداختن سلامت مردم و جامعه شده است».
در بخش دیگر این نامه عنوان شده بود که «با توجه به جمیع علل، خواهان آن هستیم که در یک روز مشخص ترجیحاً همزمان با صحن علنی شورا و با حضور خبرنگاران و هم پخش به صورت آنلاین در شبکه های اجتماعی، از استاندار محترم دعوت به عمل آید تا علل و استدلال های تشکل های مردم نهاد را در خصوص ضرورت توقف مصرف سوخت مازوت بشنوند و مردم پاسخ های ایشان را به صورت شفاف و بی واسطه دریافت کنند».
سوخت مازوت نیروگاه شازند تا ۴۸ ساعت آینده قطع می شود
اخیراً مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با یکی از رسانه ها گفته است که هماهنگی های لازم با مراجع رسمی کشور در تهران از جانب نیروگاه هم انجام شده و از بامداد روز سه شنبه (پنجم اسفندما) نیروگاه، فعالیت خویش را با سوخت گاز انجام می دهد.

به گفته وی، نیروگاه شازند از ۲۱ آذرماه سال جاری تاکنون، ۲۱۸ میلیون متر مکعب مازوت بهره برده است که این امر در بیشتر روزها باعث افزایش دی اکسید گوگرد در هوا و آلودگی شهرهای اراک و شازند شده بود.
قرار شد که از روز سه شنبه ۵ اسفند ماه با دستور استاندار مرکزی به صورت کامل مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند متوقف و به سمت گاز سوز شدن حرکت نماید و شنیده ها حاکی از اجرای این دستور است. خبرنگار مهر در ادامه با فعالان محیط زیست پیرامون این مورد به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می خوانید.
نسبت به توقف فرایند مازوت سوزی نیروگاه امیدوار نیستیم
رئیس شبکه مردم نهاد زیست محیطی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: قول رئیس جمهور در مسافرت استانی به مردم شهر اراک این بود که مازوت سوزی نیروگاه شازند برای همیشه متوقف شود که متأسفانه این مهم محقق نشد. با وجود اینکه رئیس جمهور دفعه قبل در حضور مردم شهر اراک بعنوان رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی این قول را داده بود، شاهد اتفاق مثبتی نیستیم و حال آنکه حرف از قولی هم نیست، زیاد امیدوار نیستیم که فرایند مازوت سوزی در نیروگاه شازند متوقف شود و امکان دارد با موجی از سرما این اتفاق تکرار شود و مازوت سوزی در این نیروگاه را شاهد باشیم.
سیاوش آقاخانی اظهار داشت: حال این پرسش مطرح است چه کسی پاسخگوی خسارات وارده به محیط زیست شهر اراک و سلامت مردم شهر اراک و شازند و آلودگی های شدید وارد شده به خاک و آب این منطقه و هزاران تن آلاینده گوگردی که در مدت اخیر با مازوت سوزی وارد اکوسیستم شده است، را خواهد داد؟
وی افزود: با وجود اینکه شهر اراک بعنوان یک کلان شهر آلوده است و نیروگاه شازند در فاصله هوایی کمتر از ۵ کیلومتر از شهر اراک قرار دارد، هیأت وزیران چطور اجازه دادند که این نیروگاه به استفاده از سوخت مازوت اقدام نماید.
این فعال محیط زیست اضافه کرد: نیروگاه های قم و تهران مازوت سوزی نداشتند و تنها شهری که در حاشیه به مازوت سوزی اقدام نمود، اراک بود و مردم شهر اراک و شازند هزینه ی این عدم پیگیری و سازش کاری مسئولین را دادند و باید این مسأله بزودی پیگیری شود و مسببان آن محاکمه شوند.

آقاخانی بیان نمود: مسئول دیسپاچینگ وزارت نیرو عنوان کرده که هوای اراک از پاریس هم پاک تر و مازوت سوزی مشکلی برای هوای شهر اراک ایجاد نکرده است و سازمان های مردم نهاد در این خصوص اعلام نمودند که ضد ایشان اعلام جرم می کنند تا از تکرار چنین وقایعی جلوگیری نمایند.
وی اظهار داشت: متأسفانه مردم مظلوم شهر اراک بازیچه تصمیمات مقطعی و موردی تعدادی مدیران ناکارآمد ملی شدند و عدم پیگیری مسؤلین استانی هم سبب شد که این مازوت سوزی علیرغم قول رئیس جمهور مدت زیادی به طول انجامد و بسی جای تأملی دارد!
پرونده مازوت سوزی بسته نمی شود
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: پرونده مازوت سوزی نیروگاه شازند بسته نمی گردد چونکه مقادیر بسیار زیادی حدود ۲۰۰ میلیون لیتر در سه ماه اخیر مازوت سوزانده شده است و مقادیر بسیار زیادی مواد آلاینده را به اکوسیستم وارد کرده است.
حمیدرضا مهاجرانی اظهار داشت: تمامی مسئولینی که مجوزهای لازم را برای مازوت سوزی نیروگاه شازند صادر کردند، باید پاسخگو باشند چون که اقدام آنها خلاف قوانین بالادستی و پایین دستی است.
وی تاکید کرد: رئیس جمهور در جریان سفر به استان مرکزی و شهر اراک در سال ۹۵ استفاده نکردن از مازوت برای نیروگاه حرارتی شازند و تأمین گاز این نیروگاه را برای همیشه قول دادند و از سویی هم مصوبه هیئت وزیران هم در خصوص عدم مازوت سوزی بوده است و در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی هم مصوبه ای در خصوص این مورد وجود دارد و با مازوت سوزی نیروگاه خود استانداری، مصوبات خویش را نقض کرد.
تکرار استفاده از سوخت مازوت یک تخلف بزرگ تر است
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک اضافه کرد: اگر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند باردیگر تکرار شود، یک تخلف بزرگ تر صورت می گیرد. در خواست های مردم در این مورد نادیده گرفته شده است و از سوی سمن های محیط زیستی شکایتی تنظیم و به داستانی عرضه شد و پنج هزار و ۵۰۰ امضا به صورت دیجیتالی در چارچوب یک کمپین تهیه شد و اینها پشتوانه بزرگی است و به خواست مردم باید توجه می شد.
مهاجرانی ضمن اشاره به اثرات آلاینده های ناشی از مازوت سوزی در بدن اظهار داشت: ترکیبات گوگردی که در هوا رها شده و ترکیبات اکسیدهای نیتروژن، سلامت قلبی و عروقی شهروندان را تهدید می کند و به دنبال آن نتایج کرونا هم تشدید می شود به صورتی که بیماران کرونایی در اثر این آلودگی وضعیت بدتری پیدا خواهند کرد.
وی اظهار داشت: مراجعات اورژانسی در ایام آلودگی ناشی از مازوت سوزی، تعداد مراجعات، نوع مراجعات با روزهای قبل آن قابل مقایسه است و انجام این کار بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

یک فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار نمود: به غیر از بحث های چند ماه اخیر در خصوص سوخت مازوت و ضرورت گازسوز شدن نیروگاه شازند، با وجود قول مسئولین در جهت مطالبات مردمی، محدودیت های مصرف مازوت اعمال شد و قرار شد از روز سه شنبه ۵ اسفند ماه ۹۹ مصرف مازوت در این نیروگاه قطع شود این در شرایطی است که مسئولین اسفند ماه سال قبل قول پلمب خط انتقال مازوت را اعلام نمودند اما بعد از مدتی باردیگر این خط باز شد و علت را پلمب شفاهی عنوان کردند.
بالادست ترین قوانین زیر پا گذاشته شد
اخوان اضافه کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که سال دیگر به علت سرما و نیاز صنایع نفتی و نیروگاهی استفاده از مازوت تکرار نشود و بالادست ترین قوانین حوزه در این زمان ۲ ماه و نیم زیر پا گذاشته شد و فریادرسی برای مردم اراک نبود.
بدقولی مسئولین در مورد منع مصرف مازوت
وی اظهار داشت: تجربه نشان داده است که قول های مسئولین در مورد منع مصرف مازوت عملی نمی گردد و در تصمیم های خود ملاحظات زیست محیطی را در نظر نمی گیرند.
به گفته این فعال محیط زیست، اداره کل محیط زیست در ارتباط با پیشگیری از مصرف مازوت ضابط قضائی و مسئول حفاظت از محیط زیست تشخیص آلودگی است و به جز اعلام میزان آلودگی باید اقدام می کرد. کار فعالان محیط زیست هم اظهار نظر در این حوزه می باشد چونکه خروجی نیروگاه شازند آلاینده است به صورتی که هنگام مصرف گاز خروجی ها فراتر حد مجاز و هنگام مصرف مازوت هم فاجعه رخ می دهد یعنی پنج برابر حد مجاز است.
قانون هوای پاک به درستی اجرا نمی شود
اخوان اظهار داشت: بر مبنای قانون هوای پاک، در سه سال گذشته محیط زیست باید برای استاندارد سازی خروجی نیروگاه ها یا اصلاح فرایند آن اقدام می کرد و اگر در خلال این سه سال قانون هوای پاک به درستی اجرا می شد، شاهد این وضعیت نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: در مورد آینده هم این نگرانی وجود دارد که مسئولین فکر می کنند که با سوزاندن مازوت مشکلی به وجود نمی آید و حتی جولایی، مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز در مصاحبه ای با یکی از رسانه ها عنوان می کند که روزی ۶ میلیون لیتر در شهر اراک مازوت سوزانده شده است و با منکر شدن آلودگی مازوت می گوید هوای اراک از سوئیس پاک تر است! از سوی دیگر مسئولین استانی می گویند ۲ میلیون لیتر مازوت سوزانده شده است و طرح این قبیل صحبت ها به تصمیم گیری عده ای از مسئولین در مورد طرح توسعه نیروگاه شازند و استفاده از مازوت منجر می شود و بالاتر از همه از خطری که مردم را تهدید می کند، اخطار می دهد.
وی اظهار داشت: مسئولین باید در جهت پیشگیری از منع مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند به مردم اراک قول دهند و برنامه اجرایی مشخصی را عرضه کنند در خصوص اینکه فیلتراسیون خروجی نیروگاه چه زمانی انجام می شود و چه بازه زمانی محیط زیست تعیین کرده است؟
اجرای طرح توسعه نیروگاه شازند فاجعه آمیز خواهد بود
این فعال محیط زیست اظهار داشت: مسئولین باید از اجرای طرح توسعه نیروگاه شازند صرف نظر کنند چونکه وضع موجود این نیروگاه به حد کافی آزار دهنده است و اجرای طرح توسعه آن فاجعه آمیز خواهد بود و مسئولین باید به مردم این اطمینان را بدهند که به هیچ عنوان طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند اجرا نخواهد شد و هرگونه استفاده انرژی در استان مرکزی از راه انرژی های پاک و تجدید پذیر خواهد بود و باید برنامه ی مشخصی را در این خصوص تدوین کنند و ضمانت های اجرایی لازم را به مردم بدهند تا هم وضع موجود نیروگاه اصلاح گردد و هم در آینده با معضلی مواجه نباشیم.

اخوان آلودگی ناشی از آلایندگی خودرو ها را از دیگر عوامل آلودگی هوا ی اراک برشمرد و اضافه کرد: متأسفانه در ارتباط با آلودگی ناشی از خودرو با نگاه های شعاری مواجه هستیم یعنی گفته می شود که در این راستا محدودیت ترافیکی و پیاده راه بوجود آمده است تا از کاهش آلودگی هوا کاسته شود، در صورتیکه عنوان کردن این مسائل چاره رفع مشکل آلودگی هوا ناشی از خودرو نیست و باید در ارتباط با این قضیه از سناریوهایی اجرایی برخوردار باشیم.
وی اضافه کرد: همچون این سناریوها این است که باید در حمل و نقل عمومی برنامه مشخص داشته باشیم. در این عرصه بودجه های شهرداری در چند سال گذشته در بحث اتوبوس ها و توسعه حمل و نقل عمومی اندک بوده است و تنها ۵ میلیارد تومان به خرید، نوسازی اتوبوس و اصلاح ناوگان حمل و نقل اختصاص یافته است این در شرایطی است که ۱۰ برابر این مبلغ در راه اندازی تقاطع های غیر هم سطح شهر در بودجه شهرداری دیده شده است ازاین رو در تخصیص منابع در بودجه سالانه شهرداری باید توسعه حمل و نقل عمومی دیده شود و از نگاه شعاری فاصله بگیریم.
پیاده راه اراک کاربری محیط زیستی ندارد
این فعال محیط زیست اظهار داشت: آن چیزی که تحت عنوان پیاده راه مطرح گردیده است برای بعضی نقاط بعنوان یک مرکز تفریحی و اجتماعی خوب است اما از نظر کاربری محیط زیستی نمی توان تعریفی را برای آن در نظر گرفت. اراک به پیاده رو و اصلاح معابر نیاز دارد و تنها ۵ میلیارد برای آن بودجه اختصاصی یافته است و برای پیاده راه ۱۵ میلیارد تومان بودجه اختصاص دادند و این نشان دهنده نگاه نادرست به اولویت بندی محیط زیستی است و لازم است حداقل در سطح همان عوارض آلودگی، پروژه های محیط زیستی استفاده گردد.
وی اضافه کرد: عوارض ناشی از آلایندگی باید در پروژه های زیست محیطی صرف شود و باید توجه ویژه ای به این بخش صورت پذیرد. این عوارض باید در خدمت محیط زیست باشد.

وی اظهار داشت: اخیراً در شهرداری تهران مطالعاتی در مورد آلودگی هوا منابع متحرک انجام شده است. ۷ درصد ناوگان سواری، تاکسی و اتوبوسرانی فرسوده است و ۳۸ درصد آلاینده های خودرو ها را این ۷ درصد تولید می کنند و اگر بخواهیم سناریو مشخصی داشته باشیم با تمرکز در این ۷ درصد میتوان ۳۸ درصد از شدت آلودگی کاست و وضعیت هوای اراک متفاوت از این قضیه نیست. اگر به این مورد توجه نشود تا سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۳۲ درصد به خودرو های فرسوده افزوده خواهد شود و زمان توجه به این قضیه حالا است و یک نگاه بلند مدیریتی با عنایت به فرصت ها، تهدیدها منابع را طوری تخصیص می دهد که بیشترین اثر را داشته باشد.
اخوان اظهار نمود: به جای تمرکز در پروژه های منسوخ شده مانند طرح زوج و فرد و طرح ترافیک منطقه ای و… در جهت کاهش آلودگی هوا، باید به مسائل مهم دقت کنیم و دسته بندی خودرو ها و رده بندی برای ورود خودرو ها به مناطق مختلف بر مبنای میزان آلایندگی خودرو باشد.
وی اظهار داشت: جامعه را باید به سمتی تشویق نماییم تا از خودرو های با آلایندگی کم و معاینه فنی استفاده کنند و از اتوبوسرانی و تاکسیرانی در این حوزه حمایت نماییم.
به گزارش گل سپید به نقل از مهر، با عنایت به توضیحات عرضه شده سوخت مازوت با مضرات فراوانی روبروست و توقف سوخت مازوت باید یک اقدام همیشگی باشد و باید در کوتاه ترین زمان ممکن بحث گازسوز شدن کامل واحدهای نیروگاه شازند در دستور کار مدیران این واحد صنعتی بر حسب دستور استاندار مرکزی قرار گیرد چون که با همکاری آنها برای مردم شهرهای اراک و شازند این اطمینان خاطر حاصل می شود که مطالبات آنها جنبه عملیاتی پیدا کرده است.


منبع:

1399/12/12
10:07:40
0.0 / 5
398
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه