نایب رییس كمیته ملی توسعه پایدار:

تامین انرژی یكسال كشور با تابش 8 دقیقه ای نور خورشید

تامین انرژی یكسال كشور با تابش 8 دقیقه ای نور خورشید به گزارش گل سپید نایب رییس كمیته ملی توسعه پایدار با اشاره به تابش خورشید و پتانسیل بالای تولید انرژی خورشیدی در كشور اظهار داشت: تابش هشت دقیقه ای خورشید توان تامین یكسال انرژی را در كشور دارد.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، رضا مكنون روز سه شنبه در سیزدهمین همایش بین المللی روابط عمومی با شعار 'روابط عمومی و نقش آن در تحقق توسعه پایدار ' اضافه كرد: این زمان هشت دقیقه ای در كشور ما، در امریكا 15 تا 16دقیقه است؛ ازاین رو می توان با برنامه ریزی صحیح از پتانسیل موجود به نحو مطلوب برای رسیدن به انرژی پاك و توسعه پایدار بهره برد.
وی اظهار نمود: تابش خورشید در كشور در هر متر مكعب تا دو هزار كیلو وات بر ساعت انرژی تولید می كند البته به شرط آن كه از تمام توان این انرژی استفاده گردد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر كبیر با اشاره به این كه پیش بینی ها نشان داده است تا خاموش شدن خورشید دو میلیارد سال دیگر زمان باقی است، اظهار داشت: كشورهای آلمان و هلند اعلام نمودند كه تا سال 2030 دیگر سوخت فسیلی تولید نخواهند كرد و تلاش می كنند تمام نیازهای انرژی خویش را از خورشید و منابع پاك تامین كنند.
وی تصریح كرد: در حالی كه ایران كشوری است با تابش خورشیدی فراوان اما اقدامی جدی در این زمینه صورت نگرفته و همچنان تكیه ما بر سوخت های فسیلی است، خیلی از كلانشهرها بخصوص تهران در حال خفه شدن هستند، در سال 2016 كه 320 هزار نفر فوتی در ایران ثبت شد، علت فوت 29 هزار و 400 نفر از این تعداد با آلودگی هوا مرتبط بود.
نایب رییس كمیته ملی توسعه پایدار اظهار داشت: تمام دنیا فهمیده اند كه نحوه زندگی امروزی به گونه ای است كه كربن زیاد تولید می شود، شاید رییس جمهوری امریكا این مورد را قبول نداشته باشد اما كشورهای دنیا به این مورد پایبند هستند كه باید تولید كربن را كاهش دهند و بر این اساس در نشست پاریس به یك توافق رسیدند؛ ایران هم متعهد شد انتشار گازهای گلخانه ای خویش را كم كند اما در عمل اقدامی در این راستا دیده نمی شود.
وی با تاكید بر نقش توسعه پایدار در حفظ محیط زیست اضافه كرد: در برنامه ششم توسعه آن طور كه باید به این مقوله توجه نشده كه امیدواریم بنیان برنامه هفتم، توسعه پایدار باشد.
مكنون خاطرنشان كرد: البته باید به این مقوله مهم هم توجه كنیم كه نیازها و برنامه های توسعه ای خویش را بر مبنای شرایط كشور بومی سازی و برنامه ریزی كنیم و فقط از كشورهای دیگر كپی برداری نكنیم.
وی به زلزله اخیر استان های غربی كشور اشاره كرد و اظهار داشت: ایران كشوری زلزله خیز است؛ نقشه زمین شناختی نشان داده است تمام نقاط كشور پتانسیل زلزله دارد، حال این سوال پیش می آید كه ما سرزمین خویش را نمی شناسیم ؟ چرا باید برای چنین زلزله ای تا این حد تلفات داشته باشیم؟
مكنون تصریح كرد: چرا الگوی درستی برای زندگی خود تهیه نكردیم تا در مقابل این گونه خطرات ایمن باشیم، اكنون چند سالی است زلزله در ژاپن خسارت جانی به همراه ندارد آنها به سمت به صفر رساندن تلفات مادی در حركت هستند اما چنین زلزله هایی در ایران همچنان كشته می گیرند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر كبیر به نقش مدیریت بحران یكپارچه در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: هنوز یك مدیریت یكپارچه بحران در كشور وجود ندارد، بعد از اخطار وقوع توفان در میامی امریكا در مدت 48 ساعت حدود 6. 5 میلیون نفر را از محل حادثه تخلیه كردند.
وی ادامه داد: این نشان داده است از پیرامون خود شناخت واقعی نداریم، تالاب ها خشك شده اند، آب رودخانه ها 40 درصد است و آب پشت سدها بیشتر از 40 درصد نیست، دریاچه ارومیه خشك شده ؛ دریاچه ای كه میلیون ها سال وجود داشته است، تمام این ها به نبود شناخت صحیح از سرزمین، نداشتن توسعه پایدار و نحوه مدیریت منابع بر می گردد، این عدم شناخت باعث شد تا الگویی نادرست برای توسعه كشاورزی در منطقه شكل گیرد تا دریاچه را به این روز در آورد.
مكنون به نقش روابط عمومی ها در تحقق توسعه پایدار اظهار داشت: روابط عومی ها می توانند افكار عمومی را بیدار كنند و جامعه را تغییر دهند.
وی با اشاره به این كه تغییر جامعه به سه مقوله به هم پیوسته بستگی دارد، اضافه كرد: ابتدا باید سردمداران، مدیران و قدرتمندان قانع شوند، دوم متخصصان و نخبگان باید هوشمندانه معایب را بازگو كنند و مقالات راهگشا برای كشور بنویسند و سوم عقل عام یا همان عقل جامعه است، تا عقل جامعه بالا نیاید دو بخش دیگر هر كدام به راه خود می روند و نتیجه ای حاصل نخواهد شد كه در این میان نقش روابط عمومی ها بسیار مهم است.
سیزدهمین همایش بین المللی روابط عمومی با شعار ' روابط عمومی و نقش آن در تحقق توسعه پایدار ' امروز سه شنبه با حضور ' سوتلانااستاو ریوا عضو هیات مدیره انجمن بین المللی روابط عمومی و رییس این انجمن در سال 2019، ' زهرا گون گور ' رییس سابق انجمن بین المللی روابط عمومی و جمعی از روابط عمومی های كشور در سالن همایش های كتابخانه ملی برگزار و تعدادی از روابط عمومی های برتر معرفی و لوح تقدیر دریافت كردند.


 

1396/08/30
20:37:15
5.0 / 5
5148
تگهای خبر: آب , دریا , خورشید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
گل سپید
golesepid.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل سپید محفوظ است

گل سپید

گل و گیاه